Vrijzinnig centrum De Geus Harelbeke viert 30-jarig bestaan

Op zaterdag 27 april viert het vrijzinnig centrum De Geus het 30- jarig bestaan. Samen met de Kunstkring De Geus, die het 20-jarig bestaan viert, worden de bestuursleden en andere medewerkers om 15...

logo debezatse RGB Contact

Vaubanstraat 8 B
8930 Menen
 Persbericht 04-03-2013
Theaterstuk 'Kaarten op tafel' met Carry Goossens in Menen op 15 maart
Over VC De Bezatse en dit initiatief:
Marc Casteleyn
voorzitter VC De Bezatse

VC De Bezatse op deze website

Op vrijdag 15 maart om 20 uur speelt Carry Goossens samen met zijn vrouw actrice Chris Bus het theaterstuk 'Kaarten op tafel' in CC De Steiger. Dit op uitnodiging van Vrijzinnig Centrum De Bezatse. In deze tragikomedie wordt het kaartspelen gebruikt om op een toegankelijke manier problemen rond eenzaamheid en de derde leeftijd op tafel te leggen. Omdat het theaterstuk tegelijk goed in elkaar zit en maatschappelijk relevant is nam De Bezatse het op in hun aanbod van activiteiten.
Carry Goossens is 60 geworden en staat 40 jaar op de planken. Hij maakt van deze gelegenheid gebruik om samen met zijn vrouw actrice Chris Bus de tragikomedie ‘Kaarten op Tafel’ te spelen. Dit theaterstuk vertelt het verhaal van Fonsia en Fred, twee relatief jonge senioren die door omstandigheden vroegtijdig in een revalidatiecentrum belanden. Geen van beiden is erg sociaal, maar ze vinden elkaar in de verwaarloosde veranda van het tehuis waar ze de drukte van de georganiseerde namiddagen trachten te ontvluchten.
Het kaartspel brengt het contact tussen deze twee eenzame zielen op gang. Het spel blijft open en de kaarten blijven roerloos liggen. De auteur gebruikt het kaartspelen om op een tragikomische manier de vele problemen rond eenzaamheid, koppigheid en derde leeftijd op tafel te leggen...zoals de kaarten zelf.

De tragikomedie ‘Kaarten op tafel’ werd en wordt verder ook elders in Vlaanderen gebracht en enthousiast onthaald. Dat leiden we af uit de reacties over voorbije voorstellingen op http://www.paljas.be/kaartenoptafel.htm zoals: “ 'Kaarten op tafel’ heeft mij ongelofelijk kunnen bekoren. Echt een goed stuk!"

Taboedoorbrekend, maatschappelijk relevant en een thema dat actueel is: daarom viel de keuze van VC De Bezatse op dit theaterstuk. Het thema eenzaamheid komt tegenwoordig veel aan bod, er loopt een campagne van de Bond Zonder Naam, ‘Erbij’, waarin aangekaart wordt dat 28% van de Belgen zich sterk tot zeer sterk sociaal eenzaam voelt. En bijna 1 op 5 Belgen voelt zich emotioneel eenzaam. Eenzaamheid is een allesverlammend gegeven. We hebben allemaal nood aan verbondenheid om de dagelijkse beslommeringen het hoofd te bieden. Vrijzinnig Centrum De Bezatse zet met de organisatie van het theaterstuk in Menen mee zijn schouders onder de eenzaamheidscampagne.

De Bezatse is de ontmoetingsplaats voor vrijzinnigen in Menen en omstreken. Iedereen die op zoek is naar zingeving en betekenis, onderneemt een reis en draagt daarbij zijn of haar eigen ‘bezatse’. Daarin bewaren wij de ervaring, de kennis, de inzichten, de ideeën en de emoties die elk van ons in de loop van zijn of haar leven opdoet.
De Bezatse wil de plaats zijn waar je die spreekwoordelijke bezatse kan bijvullen of de inhoud ervan kan delen met anderen. Want als je op reis gaat door het leven, kom je zeker andere mensen tegen.

VC De Bezatse organiseert activiteiten zoals tentoonstellingen, toneelvoorstellingen, kunstzinnige  voordrachten, wetenschappelijke lezingen, actualiteitsdebatten maar ook gezellige eet- en drankfestijnen waarbij mensen elkaar kunnen ontmoeten.
Daarnaast kan je in het centrum beroep doen op vrijzinnig humanistisch consulent Nele Deblauwe van het huisvandeMens Ieper, onder meer voor de uitwerking van vrijzinnige plechtigheden.

‘Kaarten op tafel’ richt zich tot een ruim publiek. Toegang bedraagt 5 euro voor leden van De Bezatse en 8 euro voor niet-leden. Reservatie via telefonisch contact met Marc Casteleyn: 0497 26 32 69 of via mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Meer info op www.debezatse.be
Tickets bekomen voor ‘Kaarten op tafel’

Tickets kosten 5 euro voor leden van de Bezatse en 8 euro voor niet leden. Reservatie via telefonisch contact met Marc Casteleyn: 0497 26 32 69 en storting op rek.nr BE46-0003-2603-0336
De voorstelling vindt plaats op vrijdag 15 maart  om 20u in CC De Steiger - Waalvest 1 - 8930 Menen.

T 050 33 59 75 - M 0479 26 91 73

Op federaal niveau is er de Unie Vrijzinnige Verenigingen (UVV), die opereert onder de nieuwe naam ‘deMens.nu’. DeMens.nu biedt aan iedereen die het wenst vrijzinnig humanistische dienstverlening in de huizenvandeMens. In West-Vlaanderen zijn er 5 huizen: in Brugge (provinciale hoofdzetel), Roeselare, Ieper, Diksmuide en Kortrijk. Daarnaast overkoepelt deMens.nu 35 vrijzinnige lidverenigingen die via hun lokale afdelingen overal in Vlaanderen actief zijn in volwassenenvorming, sociaal-cultureel werk, jongerenwerking e.a.
Verder vind je in Vlaanderen ook de vrijzinnige ontmoetingcentra waarvan VC De Bezatse er één is. Kort omschreven zijn ze een permanent uithangbord en informatiecentrum voor de verspreiding van het vrijzinnig humanistisch gedachtegoed. Vrijzinnige verenigingen kunnen gebruik maken van de faciliteiten van deze centra voor hun activiteiten. Iedereen - gelovigen en vrijzinnigen - is welkom op die activiteiten. Verder stellen de centra hun accommodatie ter beschikking voor vrijzinnige plechtigheden zoals Lentefeesten en Feesten Vrijzinnige Jeugd. In West-Vlaanderen zijn er ontmoetingscentra in Bredene, Blankenberge, Oostende, Brugge, Oostkamp, Harelbeke, Menen, Kortrijk, Koksijde en Waregem.
Humanisme staat gelijk aan waarden als verdraagzaamheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, verbondenheid en verantwoordelijkheid. Een vrijzinnig humanist combineert zijn vrijzinnige houding met humanistische waarden. Dat maakt hem uniek. Het vrijzinnig humanisme is een levensbeschouwing die de vrijheid toelaat om spiritueel te zijn zonder godsdienstig te zijn. Een vrijzinnige humanist kiest ook zelf hoe hij of zij het leven wenst in te vullen.