Activiteit 'Solidair met levende boeken' op woensdag 20 maart was ontroerende belevenis

HuisvandeMens Ieper organiseerde in het kader van de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie een activiteit waarbij 3 personen als ‘levend boek’ kwamen vertellen hoe zij reeds vaak te...
logo deMolensteen Contact

VC De Molensteen
 Persbericht 10-4-2012
Het Vrijzinnig Centrum De Molensteen Oostkamp brengt Herman Van Rompuy naar De Valkaart op 27 april

Voor informatie over de werking, doelstellingen en activiteiten van VC De Molensteen:
www.vrijzinnigoostkamp.be

VC De Molensteen op deze website
Op vrijdag 27 april komt Herman Van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad, naar Oostkamp. Dit op uitnodiging van het Vrijzinnig Centrum De Molensteen Oostkamp (VC), de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging en de Oudervereniging voor de Moraal (HVV-OVM). Hij zal een voordracht brengen over de rol van Europa in de huidige economische crisis.
{slider=Lees het volledige persbericht}
In zijn voordracht ‘Europa…bouwen aan de toekomst’ zal Herman Van Rompuy vertrekken vanuit de vaststelling dat de langdurige economische en financiële crisis heeft aangetoond dat Europa niet langer een ver van mijn bed show is maar ons allen aanbelangt. Velen stellen zich de vraag hoe moet het nu verder, heeft Europa een toekomst?
De 27 landen van de Europese Unie kozen ervoor om op economisch, politiek en maatschappelijk vlak samen een toekomst op te bouwen en zo zijn hun samenlevingen met elkaar verstrengeld. De huidige crisis onderstreept meer dan ooit de onderlinge afhankelijkheid en het gemeenschappelijk lot van de EU landen. Daarom gaat Europa over solidariteit. Zo helpen de Europese fondsen elk land, naar zijn eigen behoeften, nieuwe welvaart te creëren. De financiële maatregelen ter bestrijding van de eurocrisis zijn een gemeenschappelijk antwoord en bedoeld voor alle EU landen. Zo kunnen we onze eigen voorspoed en welvaart veilig stellen. Europa kijkt ook voorbij haar eigen grenzen. Ze is solidair met de rest van de wereld. “Onze toekomst hangt af van onze daden van vandaag. Daarom is Europa synoniem van doorzettingsvermogen en wilskracht” benadrukt Herman Van Rompuy.

Deze voordracht die plaatsvindt om 20u in de theaterzaal -gecombineerd met een 2e zaal via videoprojectie- van De Valkaart, A. Rodenbachstraat 42, Oostkamp, is gratis en vrij toegankelijk voor alle geïnteresseerden.
Luc Proot, voorzitter Vrijzinnig Centrum De Molensteen, legt uit hoe deze activiteit past in hun dienstverlening en doelstellingen: “Wij organiseren een brede waaier aan activiteiten gaande van debatten, voordrachten tot cultuurevenementen. Zowel activiteiten die er op gericht zijn om het vrijzinnig gedachtegoed te verspreiden als activiteiten voor het grote publiek. Aangezien wij ijveren voor een tolerante samenleving en dit ook daadwerkelijk in praktijk willen brengen, staat elke activiteit open voor elke geïnteresseerde, vrijzinnige of niet. We kiezen ook vaak thema’s waar diverse levensbeschouwelijke standpunten of vertegenwoordigers aan bod kunnen komen. Met ons aanbod hopen we  te kunnen bijdragen aan de permanente vorming en opleiding van de medemens.”

Het Vrijzinnig Centrum is gevestigd in De Wieke, Brugsestraat 9 te Oostkamp. Je kan er terecht tijdens de openingsuren op maandag van 19 tot 21 uur en op woensdag van 17 tot 19 uur. Of na telefonische afspraak via T 0476 90 29 57.
Het postadres van VC De Molensteen is Bosdreef 13, 8020 Oostkamp.

Op federaal niveau is er de Unie Vrijzinnige Verenigingen (UVV), die opereert onder de nieuwe naam ‘deMens.nu’. DeMens.nu biedt aan iedereen die het wenst vrijzinnig humanistische dienstverlening in de huizenvandeMens. In West-Vlaanderen zijn er 5 huizen: in Brugge (provinciale hoofdzetel), Roeselare, Ieper, Diksmuide en Kortrijk. Verder overkoepelt deMens.nu 36 vrijzinnige lidverenigingen die via hun lokale afdelingen overal in Vlaanderen actief zijn in jongerenwerking, volwassenenvorming, sociaal-cultureel werk e.a. De werking van al deze verenigingen is gebaseerd op het principe van het vrijzinnig humanisme. Een aantal zijn het August Vermeylenfonds, Uitstraling Permanente Vorming, het Willemsfonds, de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging. Ze organiseren heel wat activiteiten en/of verlenen diensten. Daarnaast vind je in Vlaanderen ook vrijzinnige ontmoetingcentra waarvan VC De Molensteen er één is. Kort omschreven zijn ze een uithangbord en informatiecentrum voor de verspreiding van het vrijzinnig gedachtegoed. De vrijzinnige verenigingen kunnen gebruik maken van de faciliteiten van deze centra voor hun activiteiten. In West-Vlaanderen zijn er ontmoetingscentra in Bredene, Blankenberge, Oostende, Brugge, Oostkamp, Harelbeke, Menen, Kortrijk, Koksijde en Waregem.