imd-WestVlaanderen-RGB-goed Contact

Jeruzalemstraat 51
8000 Brugge

Persbericht 4-10-2012
Brugse politieke partijen steunen eensgezind de uitbouw van volwaardig Vrijzinnig Huis
Over het dossier:
of William Pharasyn, voorzitter Vrijzinnig centrum De Sleutelbrug Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De Brugse vrijzinnige gemeenschap onderhandelde geruime tijd over de verwerving van een pand dat als thuisbasis voor alle geledingen en als infrastructuur voor hun activiteiten moet fungeren. Er is een doorbraak in het dossier: recent kreeg het de officiële steun van de Brugse politieke partijen, zij willen het gerealiseerd zien in de volgende legislatuur. Een steunbetuiging aan de vrijzinnigheid over de achtergronden heen: het klinkt als een godsvrede.
De georganiseerde vrijzinnige gemeenschap in Brugge kampt al geruime tijd met een huisvestingsprobleem. Er is een gemis aan een stevige uitvalsbasis voor alle geledingen, een pand met de nodige oppervlakte en een goede, zichtbare ligging. Kortom: een waardig provinciaal Vrijzinnig Huis in een provinciehoofdstad. Bestemd als werkplaats voor de professionele dienstverlenende instanties, als ruimte om activiteiten te organiseren en als ontmoetingsplaats voor alle vrijzinnigen, maar ook niet-vrijzinnigen. Samenwerken met en de ruimte open stellen voor andere Brugse organisaties en andere, pluralistische overtuigingen -onder de noemer diversiteit- zijn mogelijkheden.

De georganiseerde Brugse vrijzinnige gemeenschap omvat het huisvandeMens, het vrijzinnig ontmoetingscentrum De Sleutelbrug en de lokaal actieve vrijzinnige verenigingen. Het huisvandeMens vindt momenteel onderkomen in een pand in de Jeruzalemstraat 51, VC De Sleutelbrug in de Beenhouwersstraat 1-3. Maar de ruimte is beperkt. Het is ook onmogelijk om in de huidige beschikbare lokalen op het Brugse grondgebied vrijzinnige plechtigheden te organiseren: het Lentefeest, Feest Vrijzinnige Jeugd en vrijzinnige plechtigheden van privépersonen, georganiseerd i.s.m. het huisvandeMens. Dit kan wel in steden als Oostende en Kortrijk en dit dankzij de ruime ondersteuning van de lokale gemeentebesturen. In Oostende zijn de vrijzinnigen sinds jaren gehuisvest in een grote nieuwbouw in de Kazernelaan.

Francis Moeykens, bestuurslid IMD: “Bij de zoektocht naar een oplossing voor de huidige ontoereikende huisvesting bleek het bijzonder moeilijk om een geschikt pand te kunnen verwerven in Brugge. Naast de financiële consequenties is het grootste probleem de administratieve procedures waaraan we onderworpen zijn, zodat we vrijwel enkel kunnen rekenen op eigendommen die via een publieke overheid ter beschikking komen.”- “Met verenigde krachten voor het lobbywerk kon nu een positief resultaat bekomen worden. In feite dankzij de frisse wind die momenteel waait in onze lokale vrijzinnige gemeenschap. De Instelling Morele Dienstverlening West-Vlaanderen (IMD) – het orgaan dat de werking van de gemeenschap in de provincie financieel ondersteunt - kreeg recent een nieuwe, verjongde Raad van Bestuur, wat ook het geval is voor het Brugs vrijzinnig centrum. De inzet van alle bestuursleden was en is nog altijd op vrijwillige basis en naast deze mensen kan de gemeenschap rekenen op de inzet van een enthousiaste groep vrijwilligers en beroepskrachten die hun schouders zetten onder de vrijzinnig humanistische dienstverlening en de organisatie van de vele activiteiten.”

In het voorjaar werden onderhandelingsrondes met de lijsttrekkers van de Brugse politieke partijen opgestart en dit resulteerde in een doorbraak: eensgezind, allen op één lijn, hebben de politieke partijen de vraag om steun positief beantwoord. Zowel N-VA, SPA, Groen, CD&V als Open VLD verklaarden officieel steun voor de uitbouw van een Vrijzinnig Huis:

Dirk De Fauw: “De Brugse CD&V is bereid om in de volgende legislatuur op constructieve wijze naar een oplossing te zoeken voor de geschetste problemen. Steun aan het middenveld, ongeacht de levensbeschouwelijke oriëntatie, is namelijk een essentieel programmapunt van de CD&V.”

Sammy Roelant: “Groen steunt de vraag voor een Vrijzinnig Huis in Brugge. Het is belangrijk voor ons dat ook vrijzinnigen levensrituelen in een aangepaste, grote en sfeervolle ruimte kunnen beleven. Omwille van zuinig ruimtegebruik moet de mogelijkheid onderzocht worden om ook andere functies hiermee te verbinden. We zien mogelijkheden in het stedenfonds van de Vlaamse gemeenschap. Er komt de ronde stedenfonds 3 vanaf 2013. Er kunnen projecten ingediend worden die o.a. de leefbaarheid van de steden verhogen en dualisering tegengaan. De bedoeling is dat de stad Brugge een aantal projecten indient. Wij stellen voor dat één van die projecten de bouw van een Vrijzinnig Huis is, onder de noemer diversiteit.”

Anne-Minne Soete:”Namens N-VA Brugge deel ik officieel mee dat wij een project voor een volwaardig vrijzinnig huis volledig willen ondersteunen in de volgende legislatuur. Wij zijn ten alle tijde bereid hiervoor met de betrokken instanties rond de tafel te zitten. We stellen ook vast dat de vrijzinnige gemeenschap in Brugge over geen volwaardige accommodatie beschikt voor uitvaartplechtigheden. Ook hier wil de N-VA Brugge op korte termijn werk van maken. Alle erkende ideologische en filosofische overtuigingen dienen op gelijke wijze behandeld te worden.”

Renaat Landuyt: “De inhoud van het dossier geniet mijn steun. Uiteraard zal de SP.A de komende legislatuur helpen om alle verenigingen de plaats te geven die hen toekomt. De stad is immers van iedereen. Ook op dit punt willen wij een eerlijker politiek."

Mercedes Van Volcem: “Open VLD staat voor openheid, bekrompenheid staat bij ons ver af dus vinden we dat ieder ongeacht zijn levensbeschouwelijke achtergrond zijn plaats moet kunnen vinden. Alle overtuigingen moeten op gelijke voet staan.”

De strijd om erkenning van de vrijzinnigheid is niet nieuw, als je William Pharasyn, voorzitter van het Brugs vrijzinnig centrum over de historiek hoort: “De gelijkberechtiging wordt al heel lang gevraagd maar blijkbaar kan dit nu, in het 2e decennium van de 21e eeuw, pas worden gerealiseerd.”-
“Vanaf de jaren ‘70 al ijverde de vrijzinnige gemeenschap bij de overheid om een ontmoetingscentrum te bekomen. Na lang onderhandelen stelde het stadsbestuur ons voor om intrek te nemen in de Speelmanskapel -een 15e eeuwse Gotische kapel opgetrokken door de gilde van de menestrelen en van de speellieden-, samen met het pand ernaast, aan de huidige Sleutelbrug. In 1987 werd dan onder ruime publieke belangstelling ons centrum geopend. Maar de beperkte ruimte die niet voldoet aan de hedendaagse kwaliteitsvereisten maakt dat de verenigingen HVV-OVM (Humanistisch Vrijzinnige Vereniging/Oudervereniging voor de Moraal) Brugge, het Vermeylenfonds Brugge, het Willemsfonds Brugge en UPV (Uitstraling Permanente Vorming) Brugge niet over degelijke faciliteiten voor hun activiteiten beschikken.”

Vrijzinnige Gemeenschap           West-Vlaanderen

www.vrijzinnigwestvlaanderen.be

Beelden vrijzinnige gemeenschap West-Vlaanderen - infrastructuur grondgebied Brugge - Geuzetorre Oostende

Op federaal niveau is er de Unie Vrijzinnige Verenigingen (UVV), die opereert onder de nieuwe naam ‘deMens.nu’. DeMens.nu biedt aan iedereen die het wenst vrijzinnig humanistische dienstverlening in de huizenvandeMens. In West-Vlaanderen zijn er 5 huizen: in Brugge (provinciale hoofdzetel), Roeselare, Ieper, Diksmuide en Kortrijk. Verder overkoepelt deMens.nu 36 vrijzinnige lidverenigingen die via hun lokale afdelingen overal in Vlaanderen actief zijn in jongerenwerking, volwassenenvorming, sociaal-cultureel werk e.a. De werking van al deze verenigingen is gebaseerd op het principe van het vrijzinnig humanisme. Een aantal zijn het August Vermeylenfonds, Uitstraling Permanente Vorming, het Willemsfonds, de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging. Ze organiseren heel wat activiteiten en/of verlenen diensten. Daarnaast vind je in Vlaanderen ook vrijzinnige ontmoetingcentra die een uithangbord en informatiecentrum voor de verspreiding van het vrijzinnig gedachtegoed zijn. De vrijzinnige verenigingen kunnen gebruik maken van de faciliteiten van deze centra voor hun activiteiten. In West-Vlaanderen zijn er ontmoetingscentra in Bredene, Blankenberge, Oostende, Brugge, Oostkamp, Harelbeke, Menen, Kortrijk, Koksijde en Waregem.

Humanisme staat gelijk aan waarden als verdraagzaamheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, verbondenheid en verantwoordelijkheid. Een vrijzinnig humanist combineert zijn vrijzinnige houding met humanistische waarden. Dat maakt hem uniek. Het vrijzinnig humanisme is een levensbeschouwing die de vrijheid toelaat om spiritueel te zijn zonder godsdienstig te zijn. Een vrijzinnig humanist mag ook kiezen hoe hij of zij het leven wenst in te vullen.
Overzicht alle persberichten ››