header background image

"Overleven in Palestina is een mooi en integer boek dat de zo moeilijke joods-Palestijnse kwestie een beetje overzichtelijker maakt en ons het verhaal vertelt van een man, die met en voor zijn volk hongert naar gerechtigheid en vrede. Een wens die zovelen met hem sinds 1948 koesteren."

Auteur van dit boek: Lieven Vanhoutte
Boekboek epub, 2014, 90 p.

Dit boek downloaden van de website boekboek: http://www.boekboek.com/xb141019215921-overleven-in-palestina

Dit boek in pdfversie vinden via kifkif: http://www.kifkif.be/sites/default/files/ebooks/b141019215921.pdf

Dit boek online lezen via de Foswebsite: http://issuu.com/fossocsol/docs/lieven_vanhoutte_-_overleven

De uitzending van het Vrije Woord op Radio 1 van maandag 9 februari '15 beluisteren, met onder meer een interview met Lieven Vanhoutte: http://outpost.vrt.be/privemp3/2015-02-09%20-%20hvw%20kopie%20%28muz_%2012.00-13.10%29.mp3

Citaat uit het boek: "Een goede journalist schrijft niet over wat iedereen al weet, maar doet de lezers nadenken over wat ze meemaken. Ik krijg internationale erkenning voor mijn benadering. Zo word ik in 2003 genomineerd door de Internationale journalistenbond in Brussel met mijn verhaal over de leraars die er alles aan deden om de lessen te laten doorgaan ondanks de problemen met de checkpoints."

Lieven Vanhoutte is sociaal pedagoog, journalist en coördinator Europese en internationale actie van de Algemene Centrale van het ABVV. Zijn reisblogs vormden de basis voor het boek Kleine verhalen over Solidariteit. In april 2005 begon hij met zijn blog -Het leven zoals het is- Doen wat we zeggen, zeggen wat we doen- voornamelijk om de 'kunst' van het schrijven niet verloren te laten gaan. Tijdens zijn vele opdrachten in het buitenland had hij de discipline bijna dagelijks ter plaatse zijn ervaringen in die blog te verwoorden.
En nu is er zijn tweede boek Overleven in Palestina, waarin hij het beklemmende verhaal van de Palestijnse journalist Atef vertelt.
Atef is geboren als vluchteling in Nablus. Op 18-jarige leeftijd, net toen hij hogere studies wilde beginnen, werd hij gearresteerd en veroordeeld. Omdat hij de vrijheid voor zijn volk eiste, werd hij 10 jaar opgesloten in Israëlische gevangenissen. Eenmaal vrij, hernam hij zijn studies, werkte als journalist en stichtte een gezin. Een zoon studeert voor geneesheer, een andere zoon voor journalist en een dochter voor vertaalster. Dit is hun bijdrage om de levensvatbaarheid en de weerstand van een soeverein volk in een onafhankelijk staat mogelijk te maken.

Twee stemmen, twee vrienden, twee vakbonden die reeds 10 jaar samen militeren, successen en mislukkingen delen, zijn een voorbeeld van hoe internationale solidariteit werkt. Boven alle nationalistische en religieuze stammentwisten is het delen van dezelfde waarden als democratie, vrijzinnigheid, respect voor de werknemersrechten en gelijke rechten voor alle volkeren in respect voor elkaar belangrijk. Die solidariteit is de basis voor het samen leven van alle volkeren uit het Middellands zeegebied, het Israëlische volk inbegrepen. Zijn vrouw Nadia maakte haar eigen keuze: zij studeerde en begon zich op te werken in de vele internationale instellingen die neerstreken na het Oslo-akkoord. Zij behaalt haar universitair diploma en werkt keihard. Atef helpt en ondersteunt haar en voedt mee de kinderen op. Hij is dan deeltijds huisman. Hij heeft nagedacht en wil de wereld en Palestina via de vakbond veranderen. Enkel een vakbond kan de wereld en Palestina veranderen, het is voor hem een ideale mix tussen arbeidersbelangen verdedigen en maatschappijverandering. Dit nieuwe concept heeft echter een democratische en onafhankelijke vakbond nodig.

Ook als journalist heeft Atef zich altijd met hart en ziel ingezet voor het Palestijnse volk. Hij heeft het nieuws van twee Palestijnse Intifada's op de Westelijke Jordaanoever aan de Palestijnse kranten en/of buitenlandse persbureaus geleverd. In de Gaza-oorlog kon hij de oorlog niet van dichtbij meemaken en verslaan. Daardoor voelde hij zich gefrustreerd. De enige activiteit die zijn frustratie kon verminderen was het bezoeken en interviewen van de gewonden, die een behandeling in Nablus' Universitair Ziekenhuis nodig hadden. De meeste van hen waren vrouwen en kinderen. Tijdens zijn gesprekken met de Gaza-slachtoffers in Nablus, was er een vraag die steeds in hem opkwam. 'Hoe zullen de gewone burgers in Gaza overeind blijven?'

Overleven in Palestina is een mooi en integer boek dat de zo moeilijke joods-Palestijnse kwestie een beetje overzichtelijker maakt en ons het verhaal vertelt van een man, die met en voor zijn volk hongert naar gerechtigheid en vrede. Een wens die zovelen met hem sinds 1948 koesteren.

Recensist: André Oyen

terug naar het overzicht