huisvandeMens RGB   Contact

Jeruzalemstraat 51
 Persbericht 07-05-2013

Bekroonde tentoonstelling ‘De Dood in Kinderschoenen’ in oktober in Brugge
  Informatie over deze tentoonstelling kan bekomen worden bij:
Anne-Flor Vanmeenen

Je leest meer over het project op www.plechtigheden.be/de-dood-in-kinderschoenen

Vandaag wordt het project ‘De Dood in Kinderschoenen’ bekroond met de Prijs voor Cultureel Erfgoed van de provincie Oost-Vlaanderen. Dit waardevol artistiek-educatief project bestaat onder meer uit een tentoonstelling met foto’s van kindergraven. In oktober zal dit project in een West-Vlaams kleedje gepresenteerd worden in de Garemijnzaal te Brugge. Trekker van het project is Anne-Flor Vanmeenen, consulent in het huisvandeMens Brugge. De tentoonstelling is een activiteit binnen het jaarprogramma van het huisvandeMens Brugge.

De Oost-Vlaamse deputatie reikt vandaag de Provinciale Prijs voor Cultureel Erfgoed uit aan vzw Feniks voor de projectwerking ‘De dood in kinderschoenen’. Kindergraven worden in de kijker gezet en dat is geen voor de hand liggende keuze. Maar het project is des te interessanter. Het is een aspect van ons funerair erfgoed dat tot nog toe weinig afzonderlijk werd onderzocht. Binnen de funeraire geschiedenis hebben kindergraven een eigen verhaal. Dit zegt Anne-Flor Vanmeenen, trekker van het project: “Er wordt wel eens gezegd dat graven spreken. Dat geldt zeker voor kindergraven. Ze vormen versteende brailletekens waaruit een vergeten, verhaal van afscheid en rouw kan afgelezen worden. Gesacraliseerd en verwaarloosd, veronachtzaamd door onderzoekers en gekoesterd door ouders, bieden ze binnen de funeraire en maatschappelijke geschiedenis een uniek relaas. Ze zijn kleine getuigen van pijn en verdriet, verbondenheid en zingeving, troost en hoop, onverschilligheid en erkenning.”

Dat Anne-Flor, consulent in het huisvandeMens Brugge, samen met Feniks vzw dit project opstartte is niet toevallig: beide verzorgen dagdagelijks (afscheids)plechtigheden. Het gaat om vrijzinnig humanistische plechtigheden met een eigentijdse en persoonlijke aanpak. Zij stelden vast dat de rouwcultuur vandaag minder verbonden is aan tradities en dat er meer ruimte is voor het personaliseren van rituelen. En dus inventariseerden ze de tradities die er zijn rond de dood van kinderen en plaatsten ze alles in een context. Ze richtten zich daarbij specifiek op kindergraven. Er werd een boek uitgegeven, een tentoonstelling en studiedagen georganiseerd. Het project heeft een artistiek -educatieve waarde maar ook maatschappelijk brengt het iets teweeg: Het initiatief draagt er toe bij dat het verlies van een kind als thema meer bespreekbaar wordt. De dood is nog steeds een gevoelig thema en zeker de dood van kinderen.

Het Oost-Vlaams provinciebestuur motiveert waarom ze het project bekroont: “Met de dubbele tentoonstelling, twee studiedagen, een literaire slotavond, een boek en cd  werd het funerair erfgoed bekeken vanuit verschillende oogpunten: het behoud van de kindergraven op zich en de sensibilisatie  voor dat behoud. De focus werd gelegd op een specifiek onderdeel van het funerair erfgoed (kindergraven) dat niet alleen benaderd wordt vanuit een zuiver kunsthistorische visie (materiaalgebruik, stijl, kunstenaars, …), maar ook vanuit het aspect hoe men omging/omgaat met de dood, en specifiek met de dood van kinderen. De samenwerking tussen een fotograaf, een kunstenaar en een onderzoekster staat model voor de aanpak van dergelijke erfgoedthema’s.Met het honoreren van dit project met de Provinciale Prijs voor Cultureel Erfgoed wil het provinciebestuur speciale aandacht schenken aan en het belang onderstrepen van het funeraire erfgoed, dat vandaag vaak nog te veel verwaarloosd wordt.”

Anne-Flor Van Meenen: “In oktober zal dit project in een West-Vlaams kleedje gepresenteerd worden in de Garemijnzaal te Brugge. Ook daar zullen vanuit verschillende artistieke benaderingen thema’s rond het verlies van een kind belicht en toegelicht worden en zal er ruimte zijn voor vorming, kunstzinnige omkadering maar ook voor persoonlijke herdenking. Zo’n delicaat thema verdient immers met de nodige zorg aangebracht te worden, het raakt aan vele gevoeligheden.”

De tentoonstelling zal lopen van 3 tem 13 oktober.

Binnen het project is ook een reizende tentoonstelling ontstaan die kosteloos kan ontleend kan worden.

Over de huizenvandeMens:
www.deMens.nu – www.westvlaanderen-deMens.nu alias www.vrijzinnigwestvlaanderen.be
Lieve De Cuyper, communicatieverantwoordelijke Vrijzinnige Gemeenschap West-Vlaanderen Tel.: 0479 26 91 73 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

huisvandeMens Brugge op deze website

tentoonstelling de dood in kinderschoenen huisvandemens brugge
 Dienstverlening huisvandeMens, netwerk deMens.nu en de vrijzinnig humanistische levenshouding in een notendop
Dienstverlening huisvandeMens:

Het huisvandeMens biedt een kosteloze dienstverlening aan vanuit vrijzinnig humanistisch perspectief, open voor iedereen.
-    Plechtigheden. Bij ons kan je aankloppen voor een geboorte-, relatie-, of afscheidsplechtigheid op maat. De aanpak is eigentijds en persoonlijk. Binnen een kader van vrijzinnig humanistische waarden ligt de klemtoon op de eigenheid van de mensen die centraal staan.
-    Vrijzinnig humanistische begeleiding waaronder rouwbegeleiding. Heb je persoonlijke vragen of problemen rond thema’s gaande van depressie, relaties of andere levensvragen, dan kan je een luisterend oor vinden bij een vrijzinnig humanistisch consulent. In open en vertrouwelijke gesprekken probeert de consulent samen met jou duidelijk zicht te krijgen op de vragen en problemen en helpt hij/zij om antwoorden te vinden. De consulent kan je ook begeleiden in een rouwproces.
In de rouwkoffer/kast van het huisvandeMens vind je boeken en andere hulpmiddelen om met kinderen of jongeren te praten over verlies. Elke geïnteresseerde kan de rouwkoffer raadplegen en kosteloos materiaal ontlenen.
-    Waardig Levenseinde. Je kan bij ons terecht met vragen rond het levenseinde en voor hulp bij het invullen van een wilsverklaring of wilsbeschikking.
-    Informatie, documentatie en vorming over maatschappelijk actuele, ethische of levensbeschouwelijke onderwerpen.
Open elke werkdag tussen 9u en 16u30 of op afspraak.

Netwerk deMens.nu - West-Vlaamse vrijzinnige gemeenschap:
DeMens.nu biedt aan iedereen die het wenst vrijzinnig humanistische dienstverlening in de huizenvandeMens, over heel Vlaanderen en Brussel. In West-Vlaanderen zijn er 5 huizen: in Brugge (provinciale hoofdzetel), Roeselare, Ieper, Diksmuide en Kortrijk. Verder overkoepelt deMens.nu 36 vrijzinnige lidverenigingen die via hun lokale afdelingen overal in Vlaanderen actief zijn in jongerenwerking, volwassenenvorming, sociaal-cultureel werk e.a. De werking van al deze verenigingen is gebaseerd op het principe van het vrijzinnig humanisme. Een aantal zijn het August Vermeylenfonds, Uitstraling Permanente Vorming, het Willemsfonds, de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging. Ze organiseren heel wat activiteiten en/of verlenen diensten. Daarnaast heb je ook vrijzinnige ontmoetingcentra die een uithangbord en informatiecentrum voor de verspreiding van het vrijzinnig gedachtegoed zijn. De vrijzinnige verenigingen kunnen gebruik maken van de faciliteiten van deze centra voor hun activiteiten. In West-Vlaanderen zijn er ontmoetingscentra in Bredene, Blankenberge, Oostende, Brugge, Oostkamp, Harelbeke, Menen, Kortrijk, Koksijde en Waregem.

Vrijzinnig humanistische levenshouding:

Humanisme staat gelijk aan waarden als verdraagzaamheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, verbondenheid en verantwoordelijkheid. Een vrijzinnig humanist combineert zijn vrijzinnige houding met humanistische waarden. Dat maakt hem uniek. Het vrijzinnig humanisme is een levensbeschouwing die de vrijheid toelaat om spiritueel te zijn zonder godsdienstig te zijn. Een vrijzinnig humanist kiest zelf hoe hij of zij het leven wenst in te vullen.