Vrijzinnig centrum De Geus Harelbeke viert 30-jarig bestaan

Op zaterdag 27 april viert het vrijzinnig centrum De Geus het 30- jarig bestaan. Samen met de Kunstkring De Geus, die het 20-jarig bestaan viert, worden de bestuursleden en andere medewerkers om 15...

Logo-header-VCDeFakkel

VC De Fakkel
Zwanenstraat 11
8450 Bredene
 Persbericht 19-06-2013

Vrijzinnig Centrum De Fakkel Bredene zet de zomer in met Festival
van de Zeegeus

Meer info over het Festival van de Zeegeus en VC De Fakkel:
Etienne Vercarre, voorzitter VC De Fakkel
en/of Tom Demarest, medewerker VC De Fakkel
www.vcbredene.be

Op zaterdag 6 juli zorgt Vrijzinnig Centrum De Fakkel Bredene voor een boeiend evenement met optredens van Rick De Leeuw, Maanzaad en Leki tijdens de 9e editie van het Festival van de Zeegeus. Vooraf staat een academische gedeelte met een panelgesprek, de uitreiking van de Prijs van de Zeegeus, het optreden van Scotch The Band en een receptie op het programma.

2013 is een feestjaar voor vrijzinnig centrum De Fakkel. Zondag 9 juni vierde het centrum de 30ste verjaardag, op zaterdag 6 juli pakken ze uit met de 9e editie van het tweejaarlijkse Festival van de Zeegeus en als uitloper van het feestjaar brengen zij in oktober een klein jazzfestival. Zij organiseerden eerder dit jaar ook het Lentefeest en Feest Vrijzinnige Jeugd in Bredene, die beide plaatsvonden in het MEC Staf Versluys.
Tijdens het Festival van de Zeegeus op zaterdag 6 juli zijn er optredens van Rick De Leeuw, Maanzaad en Leki. De toegang is gratis. Vooraf staat een academische gedeelte met een panelgesprek, de uitreiking van de Prijs van de Zeegeus, optreden van Scotch The Band en een receptie op het programma. Alle info op www.vcbredene.be.

Etienne Vercarre, voorzitter VC De Fakkel:  “Met de 2-jaarlijkse traditie ‘het Festival van de Zeegeus’ willen we de vrijzinnigheid en de lokale vrijzinnige gemeenschap in de kijker zetten. We doen er hard ons best voor om er een groots evenement van te maken. We slagen mede dankzij de samenwerking met en steun van de gemeente Bredene en instanties zoals deMens.nu (Unie Vrijzinnige Verenigingen), de VUB, de Federatie Vrijzinnige Centra en Lichtpunt in onze opzet. We kunnen ook rekenen op o.a. financiële steun van enkele sympathisanten waardoor we de toegang gratis kunnen maken, wat drempelverlagend werkt. Uiteindelijk is het ons doel als vrijzinnigen om andersdenkenden uit te nodigen om samen feest te vieren met een muzikale happening.”

“Op 6 juli gaat het panelgesprek in de namiddag over ‘Ontwikkeling vrijzinnige infrastructuur voor plechtigheden en dienstverlening’. Aangezien er een nieuw decreet op stapel staat, voor herbestemming en bouw van levensbeschouwelijke infrastructuur, is het meer dan nodig dat de vrijzinnige gemeenschap z’n stem laat horen op dit vlak, aangezien ze hierin heel vaak gediscrimineerd werd.

De Bredense georganiseerde vrijzinnigheid kreeg het Ryckewaertshof ter beschikking, waarin ook het Anto Diez-museum is ondergebracht. Daaraan palend werd een nieuwe infrastructuur gebouwd, zodat het geheel ten volle kan tegemoet komen aan de wensen van de vrijzinnige gemeenschap voor de organisatie van plechtigheden bij geboorte, huwelijk en afscheid.

De Fakkel is in het algemeen een ontmoetingsplaats voor vrijzinnigen in de regio met een aanbod van activiteiten dat zich ook richt naar een ruim publiek, zoals tentoonstellingen, voordrachten, gezellig samenzijn en het geven van info bij levensbeschouwelijke vraagstukken. Het centrum draait op de inzet van een groep enthousiaste vrijwilligers en een voltijds administratief medewerker die onder meer de permanentie verzorgt.

In de marge geef ik mee dat Bredene altijd een broeinest van vrijzinnigen geweest is. Steden als Oostende en Blankenberge maar ook Bredene hebben historisch altijd een grote vrijzinnige gemeenschap gekend. Misschien is het een uitloper van de 17de eeuwse geuzenstrijd, die in deze contreien woedde; een hevige beeldenstorm tegen alles wat tegen de vrijheidsgedachte was.”

Praktische informatie Festival van de Zeegeus zaterdag 6 juli

Locatie:
MEC Staf Versluys
Kapelstraat 76 - Bredene

Avondprogramma:
19u30 - 20u30
Rick De Leeuw & Band
21u - 22u
Maanzaad
Leki
22u30 - 24u
Gratis toegang.

Namiddagprogramma:
16u00 - Academische Zitting -
16u00 Verwelkoming
E. Vercarre, Voorzitter VC De Fakkel vzw
H. Depreeuw, Voorzitter Federatie Vrijzinnige Centra
16.10u Panelgesprek “Ontwikkeling vrijzinnige infrastructuur voor plechtigheden en
dienstverlening”

Panel:
Guy Adams (voorzitter VC Waregem), Anne-France Ketelaer (deMens.nu), Alain
Vannieuwenburg (Ethicus), Etienne Vercarre (voorzitter VC Bredene)
Moderator:Julien Libbrecht

17.00u Vraaggesprek
17.30u - Prijs van de Zeegeus -
18.00u - Receptie –
muzikale omlijsting: Scotch The Band

Gratis toegang. Voor deelname aan de academische zitting is een inschrijving vereist via

Meer info over de vrijzinnige gemeenschap:

VC De Fakkel en het vrijzinnig landschap in (West-)Vlaanderen

Op federaal niveau is er de Unie Vrijzinnige Verenigingen (UVV), die opereert onder de nieuwe naam ‘deMens.nu’. DeMens.nu biedt aan iedereen die het wenst vrijzinnig humanistische dienstverlening in de huizenvandeMens. In West-Vlaanderen zijn er 5 huizen: in Brugge (provinciale hoofdzetel), Roeselare, Ieper, Diksmuide en Kortrijk. Daarnaast overkoepelt deMens.nu 35 vrijzinnige lidverenigingen die via hun lokale afdelingen overal in Vlaanderen actief zijn in volwassenenvorming, sociaal-cultureel werk, jongerenwerking e.a.

Verder vind je in Vlaanderen ook de vrijzinnige ontmoetingcentra waarvan VC De Fakkel er één is. Kort omschreven zijn ze een permanent uithangbord en informatiecentrum voor de verspreiding van het vrijzinnig humanistisch gedachtegoed. Vrijzinnige verenigingen kunnen gebruik maken van de faciliteiten van deze centra voor hun activiteiten. Iedereen - gelovigen en vrijzinnigen - is welkom op die activiteiten. Verder stellen de centra hun accommodatie ter beschikking voor vrijzinnige plechtigheden zoals Lentefeesten en Feesten Vrijzinnige Jeugd. In West-Vlaanderen zijn er ontmoetingscentra in Bredene, Blankenberge, Oostende, Brugge, Oostkamp, Harelbeke, Menen, Kortrijk, Koksijde en Waregem.

Humanisme staat gelijk aan waarden als verdraagzaamheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, verbondenheid en verantwoordelijkheid. Een vrijzinnig humanist combineert zijn vrijzinnige houding met humanistische waarden. Dat maakt hem uniek. Het vrijzinnig humanisme is een levensbeschouwing die de vrijheid toelaat om spiritueel te zijn zonder godsdienstig te zijn. Een vrijzinnige humanist kiest ook zelf hoe hij of zij het leven wenst in te vullen.