Activiteit 'Solidair met levende boeken' op woensdag 20 maart was ontroerende belevenis

HuisvandeMens Ieper organiseerde in het kader van de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie een activiteit waarbij 3 personen als ‘levend boek’ kwamen vertellen hoe zij reeds vaak te...
logo deKim hex base

VJOC De Kim
Langestraat 44a
8400 Oostende

Persbericht 30-10-2013

Vrijzinnig jongerenontmoetingscentrum De Kim bestaat 50 jaar

Op vrijdag 15 november viert het vrijzinnig jongerenontmoetingscentrum ‘De Kim’ haar 50 jarig bestaan in De Geuzetorre, Kazernelaan 1 in Oostende. Het wordt een grote, feestelijke reünie. Iedereen die ooit van ver of nabij met De Kim te maken had is welkom.

November 1963: enkele vrijzinnige vrienden beginnen -als tegengewicht voor de eenzijdige oprichting van een katholiek jeugdhuis door dokter Gerard Daniels- met jeugdhuis ‘La Casa’, dat in 1969 de definitieve naam ‘De Kim’ zal krijgen. Op een paar jaar tijd wordt De Kim in Oostende een gevestigde waarde naast de andere jeugdhuizen uit die tijd. Van de jaren 60 tot midden de jaren 80 kende De Kim haar grootste successen: heel wat Oostendenaars herinneren zich waarschijnlijk de openluchtspelen in het centrum van Oostende, het dansende weekendpubliek zal met nostalgie terugdenken aan de schitterende locatie in de kelders van het Europacentrum. Op het hoogtepunt van haar bestaan telde De Kim ruim 2500 betalende leden.

Vandaag heeft jeugdhuis De Kim nog niets aan maatschappelijke relevantie ingeboet en evolueerde de werking mee met de noden van vandaag. Het centrum biedt een thuis aan de Oostendse jongeren die er een hele week naar hartelust kunnen gamen, een filmpje kijken, kickeren of gewoon chillen in de zetels. Voor een babbel kunnen ze terecht bij de 2 professionele werkkrachten. De Kim heeft het nobele doel om jongeren te steunen. Dit vanuit een vrijzinnige levensvisie met een open pluralistische werking. Ze betrekken hun jongeren actief bij de initiatieven en besteden bijzondere aandacht aan de maatschappelijk kwetsbaren.

Het 50-jarig jubileum wordt stevig gevierd, dit op 15 november vanaf 19u in De Geuzetorre. Iedereen die ooit van ver of nabij met De Kim te maken had hetzij als bezoeker, hetzij als vrijwillger is welkom, ook alle sympathisanten, je hoeft geen lid geweest te zijn.

Het programma:

19u00 : deuren open
19u30 : welkomstwoord door de heer Johan Brems, voorzitter VJOC De Kim
toespraak door de heer Sylvain Peeters, voorzitter deMens.nu / UVV
toespraak door de heer Arne Deblauwe, schepen van Jeugd, Stad Oostende
20u00: optreden coverband Shuffled
22u30 : Fuif met ‘oud’-dj’s Denis Roman, Johnny Dewaele, Miquel Major en Stijn Velghe

De toegang is gratis, inschrijven graag via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 059 70 56 39.

Je hoeft geen lid geweest te zijn van VJOC De Kim, iedereen is welkom.

Meer info op de facebookpagina: https://www.facebook.com/50jaardekim

VJOC De Kim op deze website

Ga naar de facebookpagina waar je alle nieuwtjes kan volgen en foto's uit de oude doos kan bekijken.
Ga naar de detailpagina van het evenement op 15 november op de kalender.
De Kim heeft sinds kort ook een nieuw logo, dat kan je hier bekijken.

Voor wie meer wil weten over De Kim: in het deMens.nu magazine verscheen onlangs een artikel over De Kim, je vindt het hier.

infobundel 50j De Kim
Op federaal niveau is er de Unie Vrijzinnige Verenigingen (UVV), die opereert onder de naam ‘deMens.nu’. DeMens.nu overkoepelt 35 vrijzinnige lidverenigingen die via hun lokale afdelingen overal in Vlaanderen actief zijn in volwassenenvorming, sociaal-cultureel werk, jongerenwerking e.a.

Daarnaast biedt deMens.nu aan iedereen die het wenst vrijzinnig humanistische dienstverlening in de huizenvandeMens. In West-Vlaanderen zijn er 5 huizen: in Brugge (provinciale hoofdzetel), Roeselare, Ieper, Diksmuide en Kortrijk. Verder vind je in Vlaanderen ook de vrijzinnige ontmoetingcentra, waarvan VJOC De Kim in Oostende er één is, het enige jongerenontmoetingscentrum. In West-Vlaanderen zijn er ontmoetingscentra in Bredene, Blankenberge, Oostende, Brugge, Oostkamp, Harelbeke, Menen, Kortrijk, Koksijde en Waregem.

Humanisme staat gelijk aan waarden als verdraagzaamheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, verbondenheid en verantwoordelijkheid. Een vrijzinnig humanist combineert zijn vrijzinnige houding met humanistische waarden. Dat maakt hem uniek. Het vrijzinnig humanisme is een levensbeschouwing die de vrijheid toelaat om spiritueel te zijn zonder godsdienstig te zijn. Een vrijzinnige humanist kiest ook zelf hoe hij of zij het leven wenst in te vullen.