Vrijzinnig centrum De Geus Harelbeke viert 30-jarig bestaan

Op zaterdag 27 april viert het vrijzinnig centrum De Geus het 30- jarig bestaan. Samen met de Kunstkring De Geus, die het 20-jarig bestaan viert, worden de bestuursleden en andere medewerkers om 15...

vc de bezatse
Vrijzinnig Centrum De Bezatse

Vaubanstraat 8 B
8930 Menen
Persbericht 06-11-2012
Pol Goossen voert theaterstuk ‘Uitgewist’ op in Menen op uitnodiging van Vrijzinnig Centrum De Bezatse

Over VC De Bezatse en dit initiatief:
Marc Casteleyn
voorzitter VC De Bezatse

VC De Bezatse op deze website
www.debezatse.be

links:
www.onthoumens.be
Op vrijdag 16 november brengt Pol Goossen -vooral bekend van ‘Thuis’- een theaterstuk over de ziekte van Alzheimer in CC De Steiger in Menen. Dit op uitnodiging van Vrijzinnig Centrum De Bezatse. De theaterproductie ‘Uitgewist’ richt zich zowel tot een ruim publiek als tot mensen die geconfronteerd worden met dementie zoals familieleden en zorgverleners. Het is een theaterstuk dat zijn maatschappelijk nut bewezen heeft. Vandaar de keuze van De Bezatse voor dit theaterstuk.
‘Uitgewist’ is een theatermonoloog over de ziekte van Alzheimer. Jaren geleden kreeg Pol Goossen een dagboek aangereikt van een man wiens vrouw leed - en uiteindelijk ook stierf - aan de ziekte van Alzheimer. Na verloop van tijd gebruikte hij het dagboek als humus om er een aangrijpende en ontroerende theatervoorstelling rond te maken. Pol Goossen speelt dit keer geen theaterrol maar leest zijn verhaal voor, een verhaal dat veel verder gaat dan wat platte anekdotes van iemand die geen namen meer kan onthouden. Zowel de gevoelens van  de moeder als van de zoon komen aan bod. Pianiste Gill Masson, die eerder met Pol samenwerkte in Reispap, zorgt voor de muzikale omkadering.

Het thema dementie komt tegenwoordig veel aan bod en Vrijzinnig Centrum De Bezatse wil ook zijn steentje bijdragen. Vandaar de keuze voor dit maatschappelijk relevant theaterstuk.
Dit lokaal initiatief past in een waaier van lokale, regionale, nationale en internationale initiatieven die bijdragen tot een genuanceerde en realistische beeldvorming van het dementieproces. Er loopt een nationale sensibilisatiecampagne ‘Vergeet dementie, onthou mens’. De uitgangspunten van de campagne: iedereen motiveren om personen met dementie een volwaardige plaats te geven binnen de samenleving en het taboe rond dementie helpen doorbreken. Vrijzinnig Centrum De Bezatse zet met de organisatie van het theaterstuk in Menen mee zijn schouders onder de campagne. Acteur Pol Goossen is één van de ambassadeurs van de campagne.

De theatervoorstelling ‘Uitgewist’ werd en wordt verder ook elders in Vlaanderen gebracht en enthousiast onthaald. Dat leiden we af uit de reacties over voorbije voorstellingen op http://www.polgoossen.be/uitgewist.htm:
“Met UITGEWIST bracht Pol Goossen een verscheurend portret van een zoon wiens moeder leed aan de ziekte van Alzheimer; een ijzingwekkende monoloog over verval en eenzaamheid, afdalend in de diepste spelonken van de wanhoop. Gelukkig zorgde de talentrijke pianiste Gill Masson ervoor dat de spanning geregeld onderbroken werd. Het menselijk drama zal de noodzaak tot doorgedreven geconcentreerd onderzoek verder benadrukken."
"Uitgewist heeft me enorm aangegrepen; ben nog steeds onder de indruk en zo emotioneel dat ik bepaalde stukken helemaal herleef; jij hebt me duidelijk gemaakt dat ik schuldgevoelens gewoon moet wissen."

De Bezatse is de ontmoetingsplaats voor vrijzinnigen in Menen en omstreken. Iedereen die op zoek is naar zingeving en betekenis, onderneemt een reis en draagt daarbij zijn of haar eigen ‘bezatse’. Daarin bewaren wij de ervaring, de kennis, de inzichten, de ideeën en de emoties die elk van ons in de loop van zijn of haar leven opdoet.
De Bezatse wil de plaats zijn waar je die spreekwoordelijke bezatse kan bijvullen of de inhoud ervan kan delen met anderen. Want als je op reis gaat door het leven, kom je zeker andere mensen tegen.

VC De Bezatse organiseert activiteiten zoals tentoonstellingen, toneelvoorstellingen, kunstzinnige  voordrachten, wetenschappelijke lezingen, actualiteitsdebatten maar ook gezellige eet- en drankfestijnen waarbij mensen elkaar kunnen ontmoeten.
Daarnaast kan je in het centrum beroep doen op vrijzinnig humanistisch consulent Nele Deblauwe van het huisvandeMens Ieper, onder meer voor de uitwerking van vrijzinnige plechtigheden.

Vrijzinnig Centrum (VC) De Bezatse werkte samen met huisvandeMens Ieper, Stad Menen, Provincie West-Vlaanderen en www.onthoumens.be voor dit initiatief.

Naast deze voorstelling organiseert VC De Bezatse een 2e theaterstuk en ze kozen daarvoor opnieuw voor maatschappelijke relevantie. Het theaterstuk ‘Kaarten op Tafel’ met Carry Goossens, dat het verhaal vertelt van Fonsia en Fred, twee relatief jonge senioren die in een  revalidatiecentrum belanden. Dit stuk wordt gebracht op 15 maart 2013, terug in CC De Steiger in Menen.

Tickets bekomen voor ‘Uitgewist’:
Tickets kosten 5 euro voor leden van de Bezatse en 8 euro voor niet leden. Reservatie via telefonisch contact met Marc Casteleyn: 0497 26 32 69 en storting op rek.nr BE46-0003-2603-0336

De voorstelling vindt plaats op vrijdag 16 november om 20u in CC De Steiger - Waalvest 1 - 8930 Menen.

Partners in het project:

logo hvdm

stad menen
provincie

onthoumens logo groen

Op federaal niveau is er de Unie Vrijzinnige Verenigingen (UVV), die opereert onder de nieuwe naam ‘deMens.nu’. DeMens.nu biedt aan iedereen die het wenst vrijzinnig humanistische dienstverlening in de huizenvandeMens. In West-Vlaanderen zijn er 5 huizen: in Brugge (provinciale hoofdzetel), Roeselare, Ieper, Diksmuide en Kortrijk. Daarnaast overkoepelt deMens.nu 35 vrijzinnige lidverenigingen die via hun lokale afdelingen overal in Vlaanderen actief zijn in volwassenenvorming, sociaal-cultureel werk, jongerenwerking e.a.
Verder vind je in Vlaanderen ook de vrijzinnige ontmoetingcentra waarvan VC De Bezatse er één is. Kort omschreven zijn ze een permanent uithangbord en informatiecentrum voor de verspreiding van het vrijzinnig humanistisch gedachtegoed. Vrijzinnige verenigingen kunnen gebruik maken van de faciliteiten van deze centra voor hun activiteiten. Iedereen - gelovigen en vrijzinnigen - is welkom op die activiteiten. Verder stellen de centra hun accommodatie ter beschikking voor vrijzinnige plechtigheden zoals Lentefeesten en Feesten Vrijzinnige Jeugd. In West-Vlaanderen zijn er ontmoetingscentra in Bredene, Blankenberge, Oostende, Brugge, Oostkamp, Harelbeke, Menen, Kortrijk, Koksijde en Waregem.

Humanisme staat gelijk aan waarden als verdraagzaamheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, verbondenheid en verantwoordelijkheid. Een vrijzinnig humanist combineert zijn vrijzinnige houding met humanistische waarden. Dat maakt hem uniek. Het vrijzinnig humanisme is een levensbeschouwing die de vrijheid toelaat om spiritueel te zijn zonder godsdienstig te zijn. Een vrijzinnige humanist kiest ook zelf hoe hij of zij het leven wenst in te vullen.