huisvandeMens RGB Contact

Overleiestraat 15A
8500 Kortrijk
 Persbericht 21-2-2012
HuisvandeMens Kortrijk en OVM Avelgem organiseren een stand-up comedy show met Bert Gabriëls: “Bingedrinkers en tentsletjes: over normvervaging bij jongeren”
Over dit initiatief:
Deborah Steelandt
vrijzinnig humanistisch consulent

Over de dienstverlening van het huisvandeMens Kortrijk:
huisvandeMens Kortrijk
Op woensdag 22 februari 2012 brengen het huisvandeMens Kortrijk en de Oudervereniging voor Moraal (OVM) Avelgem in gemeenschapscentrum Spikkerelle Avelgem een stand-up comedy show met Bert Gabriëls. Het thema is ‘Bingedrinkers en tentsletjes: over normvervaging bij jongeren’. De stand-up comedian heeft de show voor deze gelegenheid speciaal geschreven.
{slider=Lees het volledige persbericht}
‘Bingedrinkers en tentsletjes: over normvervaging bij jongeren’ is een kritische, komische show over het ervaren van een toenemend grensoverschrijdend gedrag bij jongeren, maar ook over de steeds hogere verwachtingen ten aanzien van jongeren, de overvloed aan informatie en keuzes en hoe het moeilijker wordt voor jongeren om daarmee om te gaan.

“We hebben de stand-up comedian speciaal gevraagd om deze show uit te werken”, stelt Deborah Steelandt van het huisvandeMens Kortrijk, “we wilden het thema ‘normvervaging’ onder de aandacht brengen maar niet op een beladen manier. Vandaar dat we kozen voor het toegankelijke concept van een comedy show. De setting is ontspannend en zowel het beeld van jongeren als dat van volwassenen kan aan bod komen. We rekenen er op dat de humor in de show tot nieuwe inzichten en vraagstellingen leidt.
Dit sluit aan bij onze werking, immers: morele vraagtekens plaatsen, bij onszelf en de wereld, maakt deel uit van de vrijzinnig humanistische dienstverlening. Het is ook zo dat onze kernwaarden verdraagzaamheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, verbondenheid en verantwoordelijkheid ook aan bod komen in deze comedy show. Verder sluit de show aan bij een speerpunt van onze dienstverlening: mensen informeren over actuele, ethische of levensbeschouwelijke onderwerpen. Zo heeft ieder huisvandeMens een bibliotheek met literatuur terzake die iedereen die dat wenst kan raadplegen.”

De show richt zich vooral tot leerkrachten die, naar eigen zeggen, steeds meer met grensoverschrijdend gedrag en morele onverschilligheid van jongeren in aanraking komen. Mede-initiatiefnemer is de Oudervereniging voor de Moraal Avelgem die bestaat uit leerkrachten (NCZ) en ouders. De show sluit ook aan bij hun werking: deze organisatie legt zich vooral toe op het ondersteunen van de cursus niet-confessionele zedenleer (NCZ), het organiseren van buitenschoolse activiteiten voor de leerlingen niet-confessionele zedenleer, het organiseren van het Lentefeest voor de 6-jarigen en het Feest voor de Vrijzinnige Jeugd voor de 12-jarigen en het organiseren van vormende activiteiten voor ouders en grootouders.

In totaal worden zo’n 300 mensen verwacht voor de stand-up comedy show in Spikkerelle.

HuisvandeMens Kortrijk op deze website
Op federaal niveau is er de Unie Vrijzinnige Verenigingen (UVV), die opereert onder de nieuwe naam ‘deMens.nu’. DeMens.nu biedt aan iedereen die het wenst vrijzinnig humanistische dienstverlening in de huizenvandeMens. In West-Vlaanderen zijn er 5 huizen: in Brugge (provinciale hoofdzetel), Roeselare, Ieper, Diksmuide en Kortrijk. Verder overkoepelt deMens.nu 36 vrijzinnige lidverenigingen die via hun lokale afdelingen overal in Vlaanderen actief zijn in jongerenwerking, volwassenenvorming, sociaal-cultureel werk e.a. De werking van al deze verenigingen is gebaseerd op het principe van het vrijzinnig humanisme. Een aantal zijn het August Vermeylenfonds, Uitstraling Permanente Vorming, het Willemsfonds, de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging. Ze organiseren heel wat activiteiten en/of verlenen diensten. Daarnaast vind je in Vlaanderen ook vrijzinnige ontmoetingcentra die een uithangbord en informatiecentrum voor de verspreiding van het vrijzinnig gedachtegoed zijn. De vrijzinnige verenigingen kunnen gebruik maken van de faciliteiten van deze centra voor hun activiteiten. In West-Vlaanderen zijn er ontmoetingscentra in Bredene, Blankenberge, Oostende, Brugge, Oostkamp, Harelbeke, Menen, Kortrijk, Koksijde en Waregem.