huisvandeMens RGB Contact

Godshuislaan 94
8800 Roeselare
 Persbericht 25-1-2012
HuisvandeMens Roeselare en HVV brachten de film “Tot Altijd” omwille van het thema waardig levenseinde. Nic Balthazar gaf een openhartige toelichting.

Over dit initiatief en de dienstverlening rond het levenseinde:
Anne-Flor Vanmeenen
vrijzinnig humanistisch consulent huisvandeMens Roeselare

HuisvandeMens Roeselare op deze website
Gisteren, dinsdag 24 januari 2012, brachten het huisvandeMens Roeselare en de Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging (HVV) in Cityscoop Roeselare in avant-première de film “Tot Altijd”, in aanwezigheid van regisseur Nic Balthazar. Na de voorstelling gaf hij het aanwezige publiek een openhartige toelichting. De film draait om waardig het leven beëindigen: een thema waarrond de huizenvandeMens informeren en sensibiliseren.
{slider=Lees het volledige persbericht}
"Tot Altijd" vertelt het verhaal van Mario Verstraete die aan multiple sclerose leed en in alle rust en sereniteit een einde wilde brengen aan zijn leven. In september 2002 maakte hij als eerste gebruik van de toen net goedgekeurde Belgische euthanasiewet -een wet waar hij zelf voor had gestreden, tot in de Senaat toe. De film combineert waargebeurde feiten met fictieve elementen en toont de strijd die Verstraete leverde om te kunnen kiezen voor een waardige dood. Zijn verhaal lokte de nodige media-aandacht en een polemiek rond euthanasie uit.

De opname van deze filmvoorstelling in het activiteitengamma van de huizenvandemens West-Vlaanderen is een logische aanvulling op de dienstverlening. Anne-Flor Van Meenen, vrijzinnig humanistisch consulent: “In de huizenvandeMens kan iedereen die het moeilijk heeft terecht voor een luisterend oor. Ook mensen met vragen rond het levenseinde. Bij ons krijgen ze informatie en hulp, bijvoorbeeld bij het opstellen van een wilsverklaring euthanasie. We merken dat het levenseinde heel wat mensen bezig houdt en dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over de levenseinde-opties.”

Respect voor de mens en zijn/haar keuze staan centraal bij de dienstverlening. Vrijzinnig humanisten zijn ervan overtuigd dat de mens in staat is om zijn/haar eigen weg uit te stippelen. Iedereen kiest het levenspad dat hem/haar het zinvolste lijkt. Dat geldt ook voor het einde van de reis. Het is duidelijk dat in een organisatie waar mensen elkaar helpen om gelukkig en vrij in het leven te staan, ook het levenseinde een belangrijke plaats inneemt. Omdat deMens.nu gelooft in de mens, willen we er ook zijn voor de mens.

In totaal waren zo’n 850 mensen aanwezig op de voorstelling in Cityscoop. Wegens het grote succes werd de film in 4 zalen getoond. In 2 van de zalen gaf Nic Balthazar een nabespreking. Een korte weergave hiervan:
Nic over zijn gesprekken met de nabestaanden: “Bij de voorbereiding van de film heb ik heel intensieve gesprekken gevoerd met de nabestaanden van Mario. Alles ophalen en opnieuw doormaken na 10 jaar: het was pijnlijk en confronterend voor hen. Tegelijk zijn ze ook fier en wisten ze dat Mario zeker blij zou geweest zijn met al deze aandacht voor zijn strijd. Het is voor zijn familie en vrienden ook een manier om Mario te eren en zijn idealen verder uit te dragen, ook al is het voor hen altijd moeilijk geweest om zijn keuze te aanvaarden. Nog iets constructiefs kunnen doen met zijn verlies geeft een voldoening. Het kwetst hen als mensen zeggen: nu is het lang genoeg geleden, nu mag het wel over zijn. “

Nic over zijn cast en de opnames: “De acteurs hebben schitterende acteerprestaties geleverd. Tijdens de opnames van veel erg aangrijpende scènes konden zij het verhaal overbrengen alsof ze het zelf meemaakten. De tranen kwamen spontaan. Koen De Graeve speelt de rol van Mario met lijf (30 kilo lichter!)- en ziel. Maar ook de jonge Felix Maesschalk als Mario’s zoon getuigde van ongelooflijk veel talent, een revelatie.
Vanuit de acteerprestatie van Felix Maesschalk die ongeveer de leeftijd heeft van Nic’s eigen zoon ging Nic over op het thema kinderen en rouw: “Het is belangrijk kinderen te betrekken bij de dood en rouwen. Aan Felix heb ik eerlijk en open verteld over alles wat in de film voorkomt, zoals ik mijn eigen zoon zeer nauw betrek bij een overlijden in onze omgeving. Ik kan mij niet vinden in de tendens om kinderen te sparen of weg te houden van de dood. Ze moeten deel uitmaken van het leven in al zijn aspecten, ook het einde ervan. Ze moeten kunnen mee gaan in het afscheidsproces.” (*rouwkoffer huisvandeMens)

Nic over het boek Tot Altijd: “Het boek diept uit wat wel of niet veranderd is in de 10 jaar dat we de euthanasiewetgeving hebben. Het is geschreven door journaliste Mia Verstraete die Mario zelf heeft gevolgd tijdens zijn laatste weken. Het verhaal van Mario kun je pas ten volle vatten als je het bredere perspectief kent. De journaliste ging daarom praten met zeven vooraanstaande experten. Johan Bilsen, Marc Cosyns, Marc Desmet, Wim Distelmans, Manu Keirse, Rik Torfs en Etienne Vermeersch voeren elk vanuit hun eigen ervaring een verhelderend debat over het levenseinde, de euthanasiewet en de ethische dilemma's.”

Er zijn nog initiatieven gepland die ‘waardig levenseinde’ in de verf zetten: in de huizenvandeMens zijn er geregeld infomomenten rond dit thema, onder meer in het huisvandeMens Ieper op 2 februari om 14u en op 9 februari om 19u30. De HuizenvandeMens en de lidorganisaties van deMens.nu nemen nog tal van andere initiatieven rond diverse thema’s en brengen hiermee de vrijzinnig humanistische waarden in de praktijk.

*Rouwkoffer huisvandeMens: Omdat er in het kleuteronderwijs nood is aan begeleiding en methodiek hierrond, heeft het huisvandeMens een rouwkoffer samengesteld. Die rouwkoffer wordt gratis uitgeleend, in de eerste plaats aan kleuterscholen, maar ook verenigingen en ouders kunnen er gebruik van maken. De koffer bevat boeken en dvd's over verlies van familieleden of vriendjes, maar ook teken- en knutselmateriaal. Voor kleine kinderen is creatief bezig zijn een manier om zich te uiten en om met emoties en verdriet om te gaan.

medewerkers-van-huisvandeMens-Roeselare-samen-met-Nic-Balthazar
Fotoverslag van dit evenement

Op federaal niveau is er de Unie Vrijzinnige Verenigingen (UVV), die opereert onder de nieuwe naam ‘deMens.nu’. DeMens.nu biedt aan iedereen die het wenst vrijzinnig humanistische dienstverlening in de huizenvandeMens. In West-Vlaanderen zijn er 5 huizen: in Brugge (provinciale hoofdzetel), Roeselare, Ieper, Diksmuide en Kortrijk. Verder overkoepelt deMens.nu 36 vrijzinnige lidverenigingen die via hun lokale afdelingen overal in Vlaanderen actief zijn in jongerenwerking, volwassenenvorming, sociaal-cultureel werk e.a. De werking van al deze verenigingen is gebaseerd op het principe van het vrijzinnig humanisme. Een aantal zijn het August Vermeylenfonds, Uitstraling Permanente Vorming, het Willemsfonds, de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging. Ze organiseren heel wat activiteiten en/of verlenen diensten. Daarnaast vind je in Vlaanderen ook vrijzinnige ontmoetingcentra die een uithangbord en informatiecentrum voor de verspreiding van het vrijzinnig gedachtegoed zijn. De vrijzinnige verenigingen kunnen gebruik maken van de faciliteiten van deze centra voor hun activiteiten. In West-Vlaanderen zijn er ontmoetingscentra in Bredene, Blankenberge, Oostende, Brugge, Oostkamp, Harelbeke, Menen, Kortrijk, Koksijde en Waregem.

Kinderen en jongeren worden soms met verlies geconfronteerd: opa of oma die overlijdt, soms ook papa of mama, of een broer of zus, of een vriendje. Op zo'n momenten komen moeilijke levensvragen naar boven. Er is nood aan begeleiding en methodiek hier rond, aan antwoorden op vragen als ‘Hoe help ik als ouder mijn kind na de ervaring van verlies?’ Gastspreekster Ilse Delafontaine is een therapeut met veel ervaring in het begeleiden van trauma-, verlies- en rouwverwerking bij kinderen, jongeren en hun ouders. Zij is medeauteur van het boek: ‘Kinderen helpen na een schokkende gebeurtenis’.

Deze infoavond is een initiatief van het huisvandemens Diksmuide, als logische aanvulling op de dienstverlening. De moeilijke verwerking van een verlies is één van de persoonlijke thema’s waarvoor je terecht kan bij het huisvandeMens, een consulent kan je begeleiden in je rouwproces. Britt Finaut, vrijzinnig humanistisch consulent, licht toe: “Je kan bij ons terecht als je nood hebt aan een luisterend oor. In open en vertrouwelijke gesprekken probeer ik als consulent samen met een jongere of volwassene duidelijk zicht te krijgen op de vragen en problemen en help ik om antwoorden te vinden.”

Collega Ylien Strubbe voegt daar aan toe: “Wij hebben ook een rouwkoffer op maat van kinderen en jongeren samengesteld. De koffer bevat boeken over ‘kinderen of jongeren en rouw’. Ook materiaal  dat uitnodigt om creatief te zijn en knuffels, dit zijn manieren om zich te uiten en om met emoties en verdriet om te gaan. In de boeken in de rouwkoffer wordt niet verwezen naar een leven na de dood of het voortbestaan als engel. Dit botst immers met de visie van het vrijzinnig humanisme. Troost vind je in het koesteren van de nagedachtenis en de sporen die de overledene achterlaat. Daaraan willen we met dit initiatief tegemoet komen. Iedereen die zich door deze benadering aangesproken voelt kan de koffer op aanvraag lenen. Zowel scholen, verenigingen als ouders.”

Na de voordracht van Ilse Delafontaine kunnen mensen terecht bij de medewerkers van het huisvandeMens Diksmuide om de zogenaamde ‘rouwkoffer’ en het spel ‘Alle sterren van de hemel’ te bekijken en er uitleg bij te bekomen. Het spel ‘Alle sterren van de hemel’ is een interactieve methodiek gebruik makend van een bordspel. Kinderen, jongeren en volwassenen die een dierbare hebben verloren kunnen het spel onder begeleiding spelen. Binnen een gezin kan het spel gebruikt worden om de communicatie over het verlies onderling te stimuleren. In een groep kan het werken als een middel om contact te maken en ervaringen uit te wisselen met anderen. Deze contactmomenten worden georganiseerd in het huisvandeMens.

Het huisvandeMens is nog niet zo gekend bij het brede(re) publiek. Iedereen - gelovigen en vrijzinnigen - kan er aankloppen voor informatie over actuele, ethische of levensbeschouwelijke onderwerpen, voor vragen rond het levenseinde en voor hulp bij het invullen van een wilsverklaring of wilsbeschikking. Daarnaast is er de specifieke hulpverlening die onder de noemer ‘vrijzinnig humanistische begeleiding’ valt. Als je persoonlijke vragen of problemen hebt rond thema’s gaande van depressie, relaties, verlies van een dierbare door echtscheiding of overlijden of levensvragen, dan kan je een luisterend oor vinden bij een consulent. Een belangrijk onderdeel van de dienstverlening vormen ook de plechtigheden. De vrijzinnig humanistisch consulent helpt je om een unieke geboorte-, huwelijks- of uitvaartplechtigheid uit te werken. Alle dienstverlening is bovendien kosteloos.