Activiteit 'Solidair met levende boeken' op woensdag 20 maart was ontroerende belevenis

HuisvandeMens Ieper organiseerde in het kader van de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie een activiteit waarbij 3 personen als ‘levend boek’ kwamen vertellen hoe zij reeds vaak te...
imd-WestVlaanderen-RGB-goed Contact

IMD West-Vlaanderen
Jeruzalemstraat 51
8000 Brugge
 Persbericht 6-2-2012
Communicatieverantwoordelijke vrijzinnige gemeenschap West-Vlaanderen aangesteld

communicatieverantwoordelijke Vrijzinnige Gemeenschap            West-Vlaanderen

De Instelling Morele Dienstverlening (IMD) West-Vlaanderen – het orgaan dat de werking van de huizenvandeMens en de vrijzinnige ontmoetingscentra en lidverenigingen van deMens.nu in de provincie financieel ondersteunt - heeft een communicatieverantwoordelijke aangesteld. Deze zal een communicatiebeleid voor de vrijzinnige gemeenschap in West-Vlaanderen op poten zetten, de communicatiemiddelen coördineren en de vrijzinnigheid uitdragen via perscontacten.
{slider=Lees het volledige persbericht}
“De vrijzinnige gemeenschap in West-Vlaanderen mist zichtbaarheid en er is weinig samenhang tussen de spelers binnen het landschap” stelt Els Goderis, directeur huisvandeMens West-Vlaanderen, “voor een niet-vrijzinnige is de organisatie een kluwen en vrijzinnig humanisme een onduidelijk begrip”. “Wij hebben een communicatieverantwoordelijke aangesteld om ervoor te zorgen dat onze communicatie optimaal en meer gestroomlijnd verloopt.” legt Francis Moeykens, voorzitter raad van bestuur IMD West-Vlaanderen, uit. “Een portaalsite voor vrijzinnig West-Vlaanderen is één van de middelen om die doelstelling te realiseren, het is aan onze communicatieverantwoordelijke om dit project op te zetten en in goede banen te leiden. Die site moet dienst doen enerzijds als een overkoepelend informatief instrument voor de gemeenschap en anderzijds als instrument ter promotie van ons gedachtegoed. Het zal ook een belangrijke medium zijn om onze diensten en activiteiten bekend te maken bij het ruime publiek.”

De nieuwe communicatieverantwoordelijke voor deze toch wel sterk aanwezige vrijzinnige gemeenschap in West-Vlaanderen is in dienst getreden op 2 januari. Haar naam is Lieve De Cuyper en zij heeft jarenlang gewerkt op de communicatiedienst van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Zij zal haar kennis en ervaring m.b.t. het inzetten van digitale, gedrukte, audiovisuele en sociale media en m.b.t. huisstijl en promotiecampagnes aanwenden om een operationeel communicatiebeleid uit te werken en om de nodige ondersteuning te bieden aan alle personen binnen het netwerk die instaan voor de communicatie. Veel hiervan zijn vrijwilligers.

Voor de herkenbaarheid en samenhang is het van belang dat de lokale spelers communiceren onder het nieuwe uithangbord ‘deMens.nu’. Hieraan is een nieuwe huisstijl gelieerd. Het is de bedoeling dat de huizenvandeMens, de ontmoetingscentra en de lidorganisaties de naam deMens.nu en de herkenbare huisstijlelementen (een golf -als symbool voor warmte en beweging- in combinatie met de klassieke fakkel in vernieuwde vorm) opnemen in hun communicatie om herkenbaar te zijn als lid van de vrijzinnige familie. Het behoort tot Lieve’s taken om de huisstijl vlot ingang te doen vinden.

“Het is ook zo dat deMens.nu als overkoepelend orgaan strategisch gezien meer wil inzetten op  ‘gastvrije communicatie’. Dit neem ik mee in het communicatiebeleid in West-Vlaanderen.” licht Lieve toe. “Het betekent dat de huizen en centra, de plaatsen waar mensen terecht kunnen, open en toegankelijk voor elkeen moeten zijn en dat geldt ook voor de communicatie. Wie één van onze websites bezoekt, hetzij de nationale site (deMens.nu), hetzij de nieuwe provinciale site, hetzij een site van een ontmoetingscentrum of vereniging, moet zich online welkom voelen en makkelijk zijn weg vinden in het aanbod.”
“Het belang van goede interne en externe communicatie staat voorop: het grote publiek willen we vrijzinnig humanisme leren kennen en hen ook overtuigen van onze waarde. De vrijzinnig humanisten moeten we er allen laten bijhoren en het groepsgevoel versterken.”

“Operationeel gezien zal ik dagdagelijks bezig zijn met de opvolging van diverse media (tijdschriften, websites, advertenties, folders, affiches), huisstijlbegeleiding, (eind)redactiewerk en projectcoördinatie. Ik zal bekijken hoe meer en gericht promotie te voeren om de vrijzinnigheid bekend te maken, eventueel via een grootschalige promotiecampagne. Verder zal ik veel aandacht besteden aan een goed persbeleid zodat de georganiseerde vrijzinnigheid meer in de pers komt. Zo zal ik persberichten uitsturen over onze vele interessante activiteiten en projecten.” sluit Lieve af.

Op federaal niveau is er de Unie Vrijzinnige Verenigingen (UVV), die opereert onder de nieuwe naam ‘deMens.nu’. DeMens.nu biedt aan iedereen die het wenst vrijzinnig humanistische dienstverlening in de huizenvandeMens. In West-Vlaanderen zijn er 5 huizen: in Brugge (provinciale hoofdzetel), Roeselare, Ieper, Diksmuide en Kortrijk. Verder overkoepelt deMens.nu 36 vrijzinnige lidverenigingen die via hun lokale afdelingen overal in Vlaanderen actief zijn in jongerenwerking, volwassenenvorming, sociaal-cultureel werk e.a. De werking van al deze verenigingen is gebaseerd op het principe van het vrijzinnig humanisme. Een aantal zijn het August Vermeylenfonds, Uitstraling Permanente Vorming, het Willemsfonds, de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging. Ze organiseren heel wat activiteiten en/of verlenen diensten. Daarnaast vind je in Vlaanderen ook vrijzinnige ontmoetingcentra die een uithangbord en informatiecentrum voor de verspreiding van het vrijzinnig gedachtegoed zijn. De vrijzinnige verenigingen kunnen gebruik maken van de faciliteiten van deze centra voor hun activiteiten. In West-Vlaanderen zijn er ontmoetingscentra in Bredene, Blankenberge, Oostende, Brugge, Oostkamp, Harelbeke, Menen, Kortrijk, Koksijde en Waregem.