Agenda

Datum: Zaterdag 27 April 2019
Uur: 08:00
Organisator:
Plaats: Brugge
- 8000 Brugge

Info & Routebeschrijving :



Op zaterdag 18 mei sporen we naar Antwerpen voor een bezoek aan twee privémusea die allebei kunnen uitpakken met een schitterende collectie.
’s Morgens wacht een gids ons op in het museum Mayer van den Bergh aan de Lange Gasthuisstraat. De gefortuneerde verzamelaar en kunstkenner Fritz Mayer van den Bergh toonde een felle interesse voor de oude kunst (14de tot 17de eeuw) van de Nederlanden.
Het werk van de Vlaamse Primitieven, dat was wat hem vooral fascineerde. Daarnaast wist hij de hand te leggen op verfijnde retabels en monumentaal beeldhouwwerk.
Geschoold in de kunstgeschiedenis, expert met kritisch oog en gewiekste speler op de kunstmarkt, ontdekte hij Bruegels ‘Dulle Griet’ op een kunstbeurs in Keulen waar hij het voor een bescheiden bedrag kon binnenrijven. Zijn status werd nog versterkt toen hij de titel van ‘ridder’ mocht voeren. Helaas was hem geen lang leven beschoren en overleed hij op 43-jarige leeftijd.
Zijn moeder Henriëtte besloot de waardevolle collectie open te stellen voor een breed publiek. De verzameling vond een waardige plaats in een stemmig huis in 16de-eeuwse stijl.
De laatgotische en renaissanceversieringen aan de gevel refereren niet alleen aan de zgn. Antwerpse Gouden Eeuw, ze weerspiegelen ook de kunstsmaak van de collectioneur. Binnenin ontbreekt het niet aan imposante schouwgarnituren en verfijnde ornamenten. Naast de ‘Dulle Griet’ en ‘De twaalf spreuken’ van Pieter Bruegel de Oude en andere werken van vóór het Van Eyck-tijdperk is een breviarium, een getijdenboek van omstreeks 1500, een absolute blikvanger. Oorspronkelijk was het bedoeld voor een persoon uit de Portugese elite.
Je kunt je oogjes ook de kost geven bij het bewonderen van enkele sculptuurtopstukken en retabels. Er is niet bezuinigd op ivoor en zilverwerk en zelfs een antieke kerstkribbe blijft ons niet bespaard.Ook voor toegepaste kunsten had Fritz Mayer van den Bergh een getraind oog. Gebrandschilderd glas, goudborduurwerk en meubelstukken maken deel uit van deze gevarieerde collectie.

Na al dat fraais voor de geest moet ook de maag wat verzorgd worden. In de nabijheid van het museum, op de Groenplaats, houden we halt bij het Japanse restaurant Umi Sushi waar men kan kiezen uit een omvangrijke spijskaart.

Daarna - op loopafstand - naar het museum De Reede. De unieke en nog steeds groeiende collectie van Museum De Reede bestaat uitsluitend uit werken op papier: litho’s, gravures, etsen, houtdrukken en tekeningen die vijf eeuwen overspannen, van de 17de tot en met de 21ste. Centraal staan drie grootmeesters in de grafische kunst: Francisco de Goya (Spanje), Félicien Rops (België) en Edvard Munch (Noorwegen). Het zijn drie kunstenaars die de mens als onderwerp hebben. De drie meesters krijgen elk hun eigen zaal op de eerste verdieping van het museum. Alles bij elkaar omvat de collectie meer dan 200 grafische werken verspreid over 500 vierkante meter. De volledig gerenoveerde museumzalen zijn zo ingericht dat de getoonde werken visueel helemaal tot hun recht komen. De Goya was de voorloper van alle latere stromingen, van de romantische school tot het kubisme. Wat hem onderscheidt, is zijn kritiek op de veranderende wereld waarin hij leeft, van de 18de naar de 19de eeuw. Met zijn grafische kunst beoogde hij een groot publiek te bereiken. Om een spiegel voor te houden(!), niet om te vermaken. Dat veel werk pas gedrukt werd lang na zijn dood, onderstreept de tijdloosheid van zijn scheppingskracht. Om Rops neer te zetten in ‘één penseelstreek’ is onmogelijk. Hiervoor is hij te multidimensionaal. Als het dan toch moet, ‘een man, niet bang te leven’. Zijn zelf bedacht motto “Aultre ne veulx estre” – “ik wil geen ander zijn” vat het samen. Zijn oprechtheid als kunstenaar, zijn eigenheid, door alles heen, zijn de elementen die de mens Rops doen uitsteken boven uniformiteit en conventie. Compromis of politieke correctheid bestond voor hem niet. Dat straalt door in zijn werk en maakt hem tot op heden ‘modern’. Een man naar ons hart!
En dan een totaal andere persoonlijkheid: Edvard Munch. Amper een dun vlies scheidt leven van dood in Edvard Munchs kunst. De ervaring van de dood vroeg in zijn leven, zijn moeder en daarna zijn zusje, doordrong hem voor altijd van de fragiliteit van het leven. In dit besef vinden al zijn emoties hun oorsprong en manifesteren zich zo in zijn werk. Hij zocht de verbondenheid van leven en dood, iets dat hij zelf beschreef als ‘metabolisme’. Zijn levensinstelling vanuit deze gedachte is wat Munch bracht tot de hoogte in de kunst die hij bereikt heeft.
Na dit welgevulde programma kan iedereen, naar eigen inzicht, nog wat tijd in Antwerpen besteden.
Praktische afspraken:

 we spreken af om 08.15u stipt in de hal van het station Brugge
 niet te vergeten: De Lijn-kaart (indien nodig voor verbinding Centraal Station - centrum)
 maximaal aantal deelnemers: 15. Vlug inschrijven is dus de boodschap!
 wil bij inschrijving melden of je deelneemt aan de lunch in Japans restaurant Umi Sushi
 betaling lunch ter plaatse
 deelnameprijs: 25 euro (leden) / 27 euro (niet-leden)
 inschrijven enkel via e-mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) en dit voor 5 mei



terug naar kalender