header background image
 


Activiteit zoeken

  • Max afstand
Vorige maand Juni 2018 Volgende maand
M D W D V Z Z
week 22 1 2 3
week 23 4 5 6 7 8 9 10
week 24 11 12 13 14 15 16 17
week 25 18 19 20 21 22 23 24
week 26 25 26 27 28 29 30

Agenda

Datum: Zaterdag 09 Juni 2018
Uur: 14:00 - 16:30
Organisator:
Plaats: Brugge
- 8000 Brugge

Info & Routebeschrijving :



De eerste editie van de Triënnale Brugge in 2015 was een spraakmakend succes. De tweede editie, die de ondertitel ‘Liquid City’ meekreeg, zou een even mooie koers moeten varen…..
Het programma biedt alleszins veel moois en interessants. Internationale kunstenaars en architecten werden aangesproken om zich door het thema ‘Vloeibare Stad’ te laten inspireren.
Het water heeft immers sinds eeuwen een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling en bloei van de stad.
Hoe flexibel, weerbaar en liquid kan een historische stad als Brugge zijn in een tijd waarin niets zeker blijft?
In de binnenstad worden vijftien kunstwerken, installaties en ontmoetingsplekken opgebouwd. Ze vormen een gastvrij parcours dat mensen op onverwachte plekken samenbrengt. Want net dat is een van de doelstellingen van Triënnale Brugge 2018: ontmoetingen genereren, mensen uitdagen om de kunstwerken niet alleen te bezichtigen, maar ook te beleven en deel uit te maken van het creatieve proces.

De Triënnale 2018 brengt op en naast het Brugse stadswater spectaculaire installaties. Op 15 locaties mogen kunstenaars en architecten hun ding doen. Je zult er indrukwekkende installaties kunnen bewonderen. Zo komt op het Minnewater een drijvende school en over de Groenerei een nieuwe brug. Er komt een vijftien meter hoge zwanennek, een wandelpad op het water en op de kop van de Spiegelrei een gigantische walvis gemaakt van afval uit de oceaan. Een idee van het Amerikaanse StudioKCA, als protest tegen de steeds groeiende, drijvende vuilnisbelt.
Niemand minder dan de Poolse socioloog en filosoof Zygmunt Bauman, profeet van de permanente crisis in het Westen, wijdde zijn laatste boek aan dit fenomeen, ook ‘retrotopia’ genoemd. De grondlegger van het concept ‘vloeibare moderniteit’ bracht het werk uit een jaar voor zijn dood in januari 2017.
In Retrotopia nodigt Bauman de lezer uit om de dynamiek van onze samenleving in vraag te stellen, alsook de metafoor ‘vloeibaar’, die vandaag in schril contrast staat met het institutionele kader dat ooit een veilige omgeving creëerde voor onze (groot)ouders. Een voor een hebben instanties zoals de overheid, de kerk, politieke partijen, verzekeringsmaatschappijen en banken het publieke vertrouwen verloren. Daardoor is de samenleving bijzonder kwetsbaar geworden voor angstzaaiers. De ‘goede oude tijden’ verschillen feitelijk niet veel van de onze, of van pakweg de gouden eeuw in de 14de-15de eeuw. Toen al stond Brugge bekend als dé vloeibare stad van Noord-Europa: sociaal verdeeld als weinig andere, haar welvaart afhankelijk van de zee en haar economie aangedreven door de getijden en de gelddorst van de heersende klasse. De dood van achtereenvolgens Filips de Goede (1467), Karel de Stoute (1477) en Maria van Bourgondië (1482) betekende op meerdere manieren het einde van de Bourgondische droom en bracht zelfs een van de machtigste bankhuizen, de Banco Medici uit Florence, ten val. Maar wat leeft er in ons collectieve geheugen over deze periode? Het artistieke erfgoed, het fundament dat werd gelegd door de Vlaamse primitieven en dat Brugge als internationaal kunstencentrum op de kaart zette…
Vandaag worden opnieuw kunstenaars en architecten uitgenodigd om in dialoog te treden met de stad en begrippen als gastvrijheid, cocreatie en creativiteit vorm te geven.
Hun publieke installaties en kunstwerken fungeren als baken tegen een onvoorspelbare toekomst; een thuishaven in woelige tijden. Als het vloeibare verleden het vloeibare heden voorspelt, dan kan datgene wat is bereikt door Jan van Eyck en Hans Memling opnieuw tot stand gebracht worden door kunstenaars van vandaag, ten goede van iedereen die in onze stad leeft of Brugge bezoekt.
Deze overwegingen zijn voor rekening van de curatoren Till-Holger Borchert en Michel Dewilde.
We laten nog even Zygmunt Bauman aan het woord: “The modern era was a journey towards perfection. For the same reasons, the modern era was also an era of destruction.”
We mochten als gids Dirk Vercoutter aanspreken, de getalenteerde man die ons ook in 2015 begeleidde op het ontdekkingsparcours. Hij bepaalt - met gedegen vakkennis - de locaties die we aandoen. We hebben het volste vertrouwen in zijn inzichten!
De Poortersloge fungeert als infopunt en tentoonstellingsruimte en huisvest bovendien het URB EGG-café. Voor onze leden die een ‘feestje’ wel zien zitten, kunnen we meegeven dat de Triënnale 2018 met gepaste ‘pump and circumstance’ geopend wordt op zondag 6 mei om 11 uur aan de Coupure.
Allen daarheen!
De grondige kennismaking volgt dan op zaterdag 9 juni met onze gids Dirk Vercoutter.
Voor wie nu al nieuwsgierig is, een lijst van alle installaties viel onlangs in je brievenbus - zie het stadsmagazine Brugge Bis en is ook te raadplegen via de website van de Triënnale - https://www.triennalebrugge.be/

Praktische afspraken:

 de gidsbeurt start om 14.00u stipt
 de startplaats wordt medegedeeld aan alle ingeschrevenen via mail
 de wandeling duurt ongeveer 2.30u
 deelnameprijs: 6 euro (leden) - 8 euro (niet-leden)
 Inschrijven verplicht via mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


terug naar kalender