header background image
 


Activiteit zoeken

  • Max afstand
Vorige maand December 2019 Volgende maand
M D W D V Z Z
week 48 1
week 49 2 3 4 5 6 7 8
week 50 9 10 11 12 13 14 15
week 51 16 17 18 19 20 21 22
week 52 23 24 25 26 27 28 29
week 1 30 31

Agenda

Datum: Zaterdag 07 December 2019
Uur:
Organisator:
Plaats: Brugge
- 8000 Brugge

Info & Routebeschrijving :



Eindejaar in aantocht…
Dus VF Brugge traditiegetrouw naar Brussel! Met recht en reden…
We bezoeken er twee boeiende tento’s.

Dit jaar staat Europalia in het teken van Roemenië. Europalia Romania pakt uit met een prestigieuze tentoonstelling over Constantin Brâncuși (1876 - 1957), de meest invloedrijke beeldhouwer van de 20ste eeuw. Het is de allereerste keer dat er in Brussel een expo aan Brâncuși wordt gewijd - de laatste solotentoon-stelling vond bijna 25 jaar geleden plaats in Parijs. Brâncuși is een sleutelfiguur in de kunstgeschiedenis. Hij wordt een pionier van het modernisme genoemd.
De ondertitel van de tento luidt: ‘Sublimeren van vorm’. Brâncuși zelf zag zijn werk als figuratief, maar haalde alle details weg zodat een bijna abstracte vorm overblijft. Topstukken van over de hele wereld reizen voor de eerste keer naar Brussel en getuigen van de evolutie en kracht van Brâncuși’s werk als beeldhouwer én fotograaf.
Sculpturen van Auguste Rodin en Medardo Rosso vervolledigen een eerste, chronologisch luik. Er wordt ook volop aandacht besteed aan het atelier van Brâncuși waar werk aan bod komt van tijdgenoten, vrienden en leerlingen als Amedeo Modigliani, Man Ray, Fernand Léger en van zijn boezemvriend Marcel Duchamp. Maar de beeldhouwwerken van de meester zelf zijn natuurlijk dé blikvangers. Ze getuigen van een voortdurende zoektocht naar essentie en sublimatie.
Brâncuși maakte ook uitmuntende foto’s van zijn werk - in zijn ‘sacraal’ witte atelier - en hij verbood andere fotografen zelfs om zijn beelden te fotograferen.
Brâncuși werd als boerenzoon in 1876 geboren in de Karpaten - toen volgens de legenden een wereld van vampieren en weervolven. Hij had een moeilijke jeugd. Zijn vader stierf toen hij nog maar negen jaar oud was wat betekende dat het toch al arme gezin de schoolkosten van Constantin niet meer kon betalen.
Op 11-jarige leeftijd verliet hij het ouderlijk huis om rond te zwerven. Hij aanvaardde de meest diverse karweien om ten slotte in Craiova aan te komen.
Op 18-jarige leeftijd slaagt hij erin zich in te schrijven aan de School voor Kunst en Beroepen, dit dankzij de financiële tussenkomst van een weldoener die kwaliteit zag in zijn werken. Daar leerde hij houtsculpturen maken.
Toen hij 22 was kon hij zich dankzij een studiebeurs inschrijven in de School voor Schone Kunsten in Boekarest, waar hij beeldhouwkunst studeerde. Naderhand stelde hij vast dat er voor hem geen toekomst was in Roemenië. Hij trok naar Parijs, hét kunstencentrum van Europa, en wegens geldgebrek reisde hij te voet - zo wil het althans de overlevering. Hij arriveerde via München, Rorschach, Zürich en Basel in 1904 in Parijs en dat uitgerekend op 14 juillet!
Hij studeerde vanaf 1905 aan de Ecole des Beaux Arts. Hij leerde in 1907 Auguste Rodin kennen, die op dat moment al bekend was in binnen- en buitenland.
Rodin was onder de indruk van de gipsen en bronzen beelden die Brâncuși tentoonstelde op het 17de Salon van de Société nationale des Beaux-Arts. En Brâncuși werd zijn assistent…
Na één maand besliste hij echter om niet meer met Rodin samen te werken want hij wilde bewijzen dat hij zelf een groot kunstenaar was. ‘Rien ne pousse à l’ombre d’un grand arbre’.
In die tijd maakte Brâncuși zijn eerste werk. Niet in marmer zoals Rodin maar in steen, een voor die tijd ongebruikelijk materiaal. Hij werkte hetzelfde thema uit als Rodin, nl. Le Baiser.
In 1912 reisde hij met Fernand Léger en Marcel Duchamp naar de Verenigde Staten. Hij hoopte er op een roemrijk leven, maar het Amerikaanse publiek was gechoqueerd door zijn pure vormen. In 1920 werd zijn beeldhouwwerk ‘La Princesse X’ op het Salon des Indépendants’ verwijderd wegens obsceen en fallisch. Er kwam een grote overzichtstentoonstelling in New York in 1926. De Amerikaanse douane beschouwde zijn L’oiseau d’or’ niet als kunstwerk en beschuldigde hem van metaalsmokkel…!
Kort voor zijn dood op 16 maart 1957 werd Brâncuși genaturaliseerd tot Fransman. Hij stierf in zijn atelier, Impasse Ronsin, Parijs. Hij ligt begraven op het kerkhof van Montparnasse.
Brâncuși had niet alleen aandacht voor de natuur, maar ook voor de karakteristieke vormen van de Roemeense boerencultuur (de in geometrische vormen uitgevoerde zuilen en deurposten, de schroeven en balken van landelijke wijnpersen, gegroefde molenstenen).
In wezen was Brâncuși een platonisch kunstenaar. Hij verfijnde dezelfde vormen en streefde ernaar de volmaaktheid te bereiken. Hij stelde zich niet tevreden met de efemere, oppervlakkige verschijnselen die hem omringden. Een tweede kenmerk van Brâncuși’s kunst is het gevoel dat hij bezat voor zijn materialen, geërfd van de cultuur van zijn afkomst. In tegenstelling tot de op dat moment gangbare gewoonte om werklieden in dienst te nemen voor het snijden van materiaal, werkte Brâncuși vanaf 1910 zélf met het materiaal.
Geniet ten volle én beleef zijn uitspraak: ‘Zoek geen obscure formules of mysteries, het is pure vreugde die ik u schenk’.

We lunchen op het vertrouwde adres Atelier des Pâtes waar we kunnen genieten van authentieke Italiaanse specialiteiten - la mama al forno.

Na de middag steken we de straat over naar het KMSKB voor de tentoonstelling ‘Dali & Magritte’.
Salvador Dalí en René Magritte ontmoetten elkaar in het voorjaar van 1929 in Parijs, in het bijzijn van de grote namen van de artistieke avant-garde. In augustus van datzelfde jaar reisde Magritte op uitnodiging van Dalí naar Cadaqués, de thuishaven van de Spaanse schilder. Deze surrealistische zomer - ook Éluard, Miró en Buñuel maakten deel uit van het gezelschap - zou beslissend blijken te zijn.
Dalí en Magritte wijdden hun carrières aan het uitdagen van de werkelijkheid en aan het omgooien van onze zekerheden. Ondanks hun zeer uiteenlopende creaties en persoonlijkheden – die er uiteindelijk voor zouden zorgen dat hun wegen scheidden – bestaat er een fascinerende verwantschap tussen de Catalaan en de Belg.
De tentoonstelling werpt licht op de persoonlijke, filosofische en esthetische relatie van de iconische kunstenaars aan de hand van meer dan 100 schilderijen, sculpturen, foto's, tekeningen, films en archiefstukken. We ontdekken bevreemde universa!
Met het inkomticket van het KMSKB kun je nadien, op vrije basis, nog het aanpalende Magrittemuseum bezoeken.

Praktische afspraken:

 we spreken af in de hal van het station Brugge om 07.40u
 maximaal aantal deelnemers: 15 (max. aantal per gids voor zowel BOZAR als het KMSKB). Wees er dus snel bij!
 deelnameprijs: 36€ (leden) / 38€ (niet-leden) (met Museumpass: 26€ / 28€)
inbegrepen: inkomgelden en gidsen
 inschrijven enkel via mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) en dit vóór 10 november
 wil bij inschrijving melden of je deelneemt aan de lunch in Atelier des Pâtes (voorgerecht + hoofdgerecht + drankje aan 25€). Betaling lunch ter plaatse. Meer info na inschrijving.


terug naar kalender