Afdeling Vermeylenfonds opgericht in Roeselare

Recent is er een nieuwe afdeling van het Vermeylenfonds opgericht in Roeselare. Guido Declercq is de voorzitter. De vereniging wenst diverse initiatieven neer te zetten.

Het Vermeylenfonds heeft als doel sociaal-culturele activiteiten te organiseren voor volwassenen en inspireert zich hiervoor op de figuur van August Vermeylen. De vereniging biedt volwassenen de kans om hun vrije tijd zinvol te besteden. Ze biedt mogelijkheden tot sociale contacten en kansen tot zelfrealisatie aan al wie daar interesse voor heeft. Het Vermeylenfonds staat voor een progressieve kijk op mens en samenleving. Diversiteit, ontmoeting en eigenzinnige projecten staan centraal.

In Roeselare werd een afdeling van het Vermeylenfonds opgericht met Guido Declercq als voorzitter. Guido is een geboren en getogen Roeselarenaar en is al ruim een decennium actief in de cultuursector. Guido: “Een volstrekte afwezigheid van het Vermeylenfonds in Roeselare vond ik niet kunnen. Er was geen specifieke linkse vrijzinnige vereniging in de stad. Ook geen Masereelfonds. Vandaar mijn drijfveer voor de opstart van Vermeylenfonds Roeselare. Het is alvast de bedoeling om er een gezellige, ongedwongen doch inhoudelijk erg boeiende culturele club van te maken. We willen diverse initiatieven neerzetten en zo de geïnteresseerden overtuigen om lid te worden. Een lid van het Vermeylenfonds Roeselare kan ook zijn stem laten horen in het debat, tonen dat hij (nog) meetelt en mee een constructieve spreekbuis zijn voor links en vrijzinnig Roeselare.”

De oprichters van de Vermeylenfondsafdeling kijken er naar uit om samen te werken met andere verenigingen want verbondenheid nastreven en bruggen bouwen is een opdracht voor elke cultuurvereniging.

Het startschot werd gegeven met de activiteit 'Exodus' in januari. Je kon op verschillende locaties in de stad terecht voor Exodus. Het project ging uit van het gegeven dat vluchtelingen van alle landen en van alle tijden zijn, en het bracht mensen die nu met oorlog te maken hebben of moeten vluchten onder de aandacht. In CC De Spil waren er onder meer getuigenissen van vluchtelingen, muziek van het koor Vamos Pra Lutar, een debat,...In K-Trolle werd de installatie “Reis van de mieren” van de Iraakse kunstenaar Moayed Joda tentoongesteld, er was Space Blanket, een initiatief van VOLTA RSL. Met expo’s van Ben Benaouisse, Charif Benhelima, Lode Demey en Bjorn Verlinde op de agenda en een multi-culturele jamsessie. Meer info op www.exodus-rsl.com.

De volgende eerste initiatieven die ze in petto hebben en nog voor de zomer willen ontplooien, zijn:

Een stadswandeling met als thema “vergroening 1.0”: (zondag 29 april om 09.45u)
Nu het thema vergroening in de stad (2.0) zo actueel is, nemen zij je mee naar de eerste generatie vergroening van ruim een eeuw geleden. De Grote en Kleine Bassin, alsook de ronde kom, zijn altijd gekend geweest als recreatieoorden. Maar de reden van hun bestaan moeten we zoeken in het industrieverleden van Roeselare…

Een POETRY SLAM-event: (zondag 29 april om 18u)
Roeselaarse slammers meten zich met nationale toppers. Het is de bedoeling samen te luisteren naar het Festival van de Ideeën op het ritme van onze jeugd!

New City Sessions: (zaterdag 23 juni vanaf 14u)
Een festival in Krottegem dat in het teken zal staan van verbondenheid tussen autochtonen en nieuwe Belgen, tussen de verschillende geloofsgemeenschappen,..tussen alle mensen.

Guido Declercq