Virtueel concert op 21 juni


Als we al iets hebben kunnen leren sinds het begin van de coronacrisis, dan is het wel dat sociaal en fysiek contact niet alleen van onschatbare waarde zijn, maar bovendien onvervangbaar, zelfs met de bestaande technologieën. Ook de magie van het ritueel om samen naar muziek te luisteren, zo eigen aan een live concert, valt (nog?) niet te reproduceren in de virtuele ruimte. Maar misschien creëert de huidige situatie ook haar eigen context en haar eigen, specifieke mogelijkheden? There is no such thing as a problem, there are only opportunities, gaat het gezegde.

Om van deze Wereldhumanismedag iets bijzonder te maken, organiseren deMens.nu, Het Geuzenhuis en Humanists International ‘FITTINGinside’: een virtueel concert van het Vlaamse Nadar ensemble voor nieuwe muziek. Deze unieke internationale concertervaring balanceert op het raakvlak tussen kunst en filosofische reflectie over de wereld, onze huidige situatie en onze relatie tot technologie, op een manier die ons toch in staat stelt om wereldwijde verbondenheid te voelen.

We zullen 21 juni dus samen vieren met humanisten van over de hele wereld! Humanists International ondersteunen de communicatie naar alle internationale partners.

Om het Oosten en Westen ook de kans te geven om op een degelijk uur deel te nemen, houden we twee concerten die dag. Een om 10 uur en een om 19 uur onze tijd. Daarvoor zijn er ook 2 verschillende inschrijvingslinks gemaakt.

Het concert is gratis, je hoeft je enkel in te schrijven via onderstaande link.
Link 10 AM (CEST Brussels): http://eepurl.com/hvrpXr
Link 7 PM (CEST Brussels): http://eepurl.com/hvtCjH


FITTINGinSIDE speelt met de spanning tussen twee realiteiten: een technologisch gemedieerde, disembodied reality en een fysieke, ongemedieerde, embodied reality. Hoe gaat het in zijn werk? Het publiek maakt een wandeling met koptelefoons en smartphone in eigen buurt, elk afzonderlijk, maar ‘verbonden’ via live-streaming. Op de hoofdtelefoons zijn sporadisch vooraf opgenomen tromboneklanken te horen, terwijl ‘op de achtergrond’ de ongemedieerde stadsgeluiden binnenkomen. Via de zoom-app op uw smartphone kan u de wandelingen van anderen volgen en hoort u ook fragmenten van hun omgevingsgeluid. De embodied reality van uw eigen fysieke wandeling wordt zo al meteen uitgebreid met de disembodied reality van de andere wandelingen.
Wanneer u bij het einde van de wandeling thuiskomt, speelt trombonist Thomas Moore het vervolg van de compositie, live gestreamd naar uw computer. De soundtrack op de koptelefoons transformeert vervolgens gaandeweg naar stads- en omgevingsgeluiden. Voor- en achtergrond zijn nu omgedraaid, binnen wordt buiten en buiten wordt binnen. De relatie tussen beide realiteiten ondergaat zo een transformatie – net zoals onze relatie met embodied en disembodied reality sinds de lockdown(s) veranderd is.


Het Nadar Ensemble is een Vlaams ensemble voor nieuwe muziek dat in 2006 werd opgericht en intussen uitgroeide tot een vertrouwde naam in de wereld van de nieuwe muziek. Ze speelden op de meest vooraanstaande internationale podia en festivals waaronder de Internationale Ferienkurse für neue Musik (Darmstadt), Festival Musica (Strasbourg), Tzlil Meudcan (Tel Aviv), Donaueschinger Musiktage , Acht Brücken (Keulen), Ultima festival (Oslo), conDit (Buenos Aires), Tampere Biennale (Finland) en Platforma (Moscow).

 

19-04-21