dec 11

Wereldlichtjesdag: kaarsjes voor overleden kinderen in huisvandeMens Ieper

Wereldlichtjesdag in huisvandeMens Ieper op zondag 11 december heeft heel wat volk gelokt. Elke 2e zondag van december steken mensen om 19 uur over de hele wereld kaarsjes aan ter nagedachtenis aan overleden kinderen. Voor de eerste keer werd in Ieper ook een initiatief opgezet.

Zo’n 70 mensen vonden gisteren de weg naar het huisvandeMens in Ieper om kaarsjes te branden ter nagedachtenis van overleden kinderen. Ze werden er warm onthaald en om 19u was er het kaarsjesmoment en aansluitend een gezellig samenzijn bij een warme drank.

Op ‘Wereldlichtjesdag’ worden elke 2e zondag van december om 19 uur over de hele wereld kaarsjes aangestoken ter nagedachtenis aan overleden kinderen.
Voor de eerste keer kwamen ouders van een overleden kind en mensen die zich nauw verbonden voelen met dit verlies, die hen een hart onder de riem wilden steken, samen in Ieper, in het huisvandeMens in de Korte Torhoutstraat. Zo gaven ze een stem aan de overleden kinderen.

“De grote opkomst in het huisvandeMens toonde aan dat er ook hier een nood is om dit innig moment samen te beleven.” zegt Mieke Deltomme, consulent huisvandeMens Ieper, “Eerder organiseerden we al het symposium ‘Liefde die niet overgaat wanneer een kind sterft’  en ‘Stil verdriet’  dat over het verlies van een kind tijdens de zwangerschap of kort na de geboorte ging. Telkens merkten we dat er een grote behoefte is aan samenzijn met deelgenoten. Daarom sloten we ons nu bij Wereldlichtjesdag aan. Een initiatief dat we jaarlijks zullen herhalen.”

Tijdens het verwerkingsproces gaan ouders veelal aankloppen bij OVOK (ouders van een overleden kind), waar het huisvandeMens mee samenwerkt. OVOK is een hulpgroep waar lotgenoten sterkte kunnen vinden bij elkaar door te praten over het verlies. Ook het huisvandeMens biedt hen een luisterend oor.

Wie meer informatie wil rond Wereldlichtjesdag of het huisvandeMens kan iedere werkdag terecht bij het huisvandeMens Ieper via Tel 057 23 06 30 en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Dienstverlening huisvandeMens

huisvandeMens Ieper