jan 04

Automatische externe defibrillator in VLC Noorderlicht

Het vrijzinnig ontmoetingscentrum in Blankenberge heeft een automatische externe defibrillator (AED-toestel) aangekocht. Met dit toestel verhoogt de overlevingskans bij een hartstilstand aanzienlijk.

Sedert vele jaren reeds is het ontmoetingscentrum VLC Noorderlicht in de Jeanne Vande Puttelaan 1 te Blankenberge dé plaats om in alle rust en sereniteit, tijdens de tweewekelijkse zondag aperitieven, van gedachten te wisselen. De daarnaast gegeven vormingsnamiddagen in samenwerking met de Vlaamse universiteiten zijn een bijkomende punt van aantrekking. In dit vrijzinnig centrum, waar niemand op basis van ras of filosofische overtuiging zomaar beoordeeld wordt, komen dan ook tal van bezoekers van Blankenberge en daarbuiten geregeld over de vloer.

Door de helaas herhaalde gevallen van hartfalen bij zowel jongere als ook oudere medemensen over heel België, werd het bestuur aan het denken gezet en men besloot om een defibrillator aan te kopen die door iedereen kan gebruikt worden. Het volautomatische AED-toestel neemt de controle over en geeft gesproken aanwijzingen om alles in goede banen te laten verlopen. Is er geen schok nodig zal het toestel er ook geen toedienen. Zelf bij hartfalen van kinderen vanaf 8 jaar kan het ingezet worden.

De bestuursleden van het centrum zijn trots op deze aanwinst en zullen tijdens de nieuwjaarsreceptie op 8 januari vanaf 11u in VLC Noorderlicht het toestel aan de aanwezigen voorstellen en vanaf dan officieel in gebruik nemen.

Begin dit jaar zullen zij een namiddag rond EHBO met inbegrip van de defibrillator laten verzorgen door de brandweerdiensten, om de leden wegwijs te maken in het gebruik.

VLC Noorderlicht
J. Vande Puttelaan 1