nov 09

Wereldlichtjesdag: kaarsjes voor overleden kinderen

Elke 2e zondag van december –dit jaar op 10 december- steken mensen om 19 uur over de hele wereld kaarsjes aan ter nagedachtenis aan overleden kinderen. Vorig jaar gebeurde dit voor de eerste maal in de provincie via een gezamenlijk herdenkingsmoment, dit in Ieper en in Brugge. Dit jaar is er voor het eerst ook een kaarsjesmoment in Diksmuide, Roeselare en Kortrijk.

Op wereldlichtjesdag klokslag 19u steken mensen over de hele wereld kaarsen aan. De wereld wordt zo letterlijk even wat lichter voor mensen die een kind verloren. Wie zelf een kind verloren heeft of rouwende families wil steunen steekt mee een kaarsje aan en herdenkt gezamenlijk ieder overleden kind.

De huizenvandeMens in Diksmuide, Brugge, Ieper, Roeselare en Kortrijk organiseren een herdenkingsmoment op Wereldlichtjesdag -dit jaar op zondag 10 december- samen met de verenigingen Boven De Wolken, Met Lege Handen, Missing You, Ouders Van een Overleden Kind en Ouders van Verongelukte Kinderen. Ook de steden en andere partners verlenen hun medewerking.

In Ieper, Diksmuide en Kortrijk vindt het herdenkingsmoment plaats in het huisvandeMens. In Roeselare is dat op de oude stedelijke begraafplaats in de Blekerijstraat. In Brugge is dat bij de scoutslokalen Kerlinga, Baron Ruzettepark, Pannestraat 6. Het programma is telkens gelijklopend: Onthaal vanaf 18u, gevolgd door een woord vooraf (in Brugge en Roeselare door een herdenkingsmoment om 18u30) en een kaarsjesmoment om 19u en napraten bij een warm winterdrankje.

“De grote opkomst in het huisvandeMens vorig jaar toonde aan dat er ook hier een nood is om dit innig moment samen te beleven.” zegt Mieke Deltomme, consulent huisvandeMens Ieper, “Eerder organiseerden we al het symposium ‘Liefde die niet overgaat wanneer een kind sterft’ en ‘Stil verdriet’  dat over het verlies van een kind tijdens de zwangerschap of kort na de geboorte ging. Telkens merkten we dat er een grote behoefte is aan samenzijn met deelgenoten. Daarom sloten we ons bij Wereldlichtjesdag aan. Een initiatief dat we jaarlijks zullen herhalen.”
Tijdens het verwerkingsproces bij het verlies van een kind kunnen ouders aankloppen bij de genoemde verenigingen of deelgenotengroepen, waar zij sterkte vinden bij elkaar door te praten over het verlies. Daarnaast biedt het huisvandeMens hen een luisterend oor.
Wie meer informatie wenst rond Wereldlichtjesdag, deelgenotengroepen of het aanbod van rouwbegeleiding van het huisvandeMens kan contact opnemen met het huisvandeMens.
De toegang tot de herdenkingsmomenten op zondag 10 december is gratis, graag een seintje indien je komt aan het huisvandeMens in je buurt.
Alle praktische info is te vinden via www.wereldichtjesdag2017.be.

Dienstverlening huisvandeMens

huisvandeMens Brugge