okt 15

Feestweekend 20 jaar De Geuzetorre Oostende op 25, 26 en 27 oktober

Eind oktober bestaat het gebouw 'De Geuzetorre', waar het vrijzinnig centrum en de Oostendse vrijzinnige organisaties gevestigd zijn, exact 20 jaar en dat wordt gevierd. Het Vrijzinnig Laïciserend Centrum Oostende vzw als organisatie bestaat reeds sinds 1972. Op vrijdagavond 25 oktober zetten zij het weekend feestelijk in met een dubbeloptreden van 2 coverbands en op zondag 27 oktober vindt ’s middags de officiële viering plaats.

Het gebouw 'De Geuzetorre' ligt vlakbij de oude watertoren in de Kazernelaan 1.
De centrale toegangshal met zenithaal licht vormt op de benedenverdieping en op de eerste verdieping de spil en de schakel tussen de twee voorgebouwen en de achterliggende polyvalente zaal. In de hal van De Geuzetorre valt het kunstwerk met fontein ‘Zingend zoals gebekt’ van Jimmy Huys te bewonderen.

In De Geuzetorre vinden lokale verenigingen die werken rond het vrijzinnig gedachtegoed onderdak*. Edgard Brunet, voorzitter: “Het Vrijzinnig Laïciserend Centrum bestaat al sinds 1972. Toen waren we gevestigd in de Langestraat. Maar er was grote nood aan een eigen plaats. De stad bouwde twintig jaar geleden De Geuzetorre. Ons ledenaantal stijgt, dit komt door onze bloeiende werking. We organiseren heel wat activiteiten. We bereiken 55-plussers via de Grijze Geuzen met een activiteitenaanbod en we weten ook jongeren aan te trekken. Dat bewijst de opmars van het Feest Vrijzinnige Jeugd. In het vrijzinnig centrum vinden ook steeds meer vrijzinnige plechtigheden (bij afscheid, herdenking, geboorte) plaats. Op zondagmorgen komen vrijzinnigen hier bijeen op het wekelijks ontmoetingsmoment.”

Feestweekend

Op vrijdagavond wordt het weekend feestelijk ingezet met een dubbeloptreden van 2 coverbands. De 6-koppige formatie The Cave die elk podium in lichterlaaie en elk publiek in vuur en vlam zet en C-Life brengt covers van Tina Turner tot The Trammps, van Chic tot Donna Summer, van Grace Jones tot Stevie Wonder: danshits van begin tot eind.
Op zaterdag is er een feest voor de medewerkers op uitnodiging.
Op zondagmiddag vindt de officiële viering plaats voor een ruim publiek. Met een filmvoorstelling ‘20 jaar De Geuzetorre’, speeches van prominenten en afgevaardigden en een receptie met hapjes aangeboden door VLC. Er is ook de opening van de tentoonstelling van de fotowedstrijd ‘20 jaar De Geuzetorre’ en de uitreiking van de prijzen. Het thema van deze fotowedstrijd was ‘De Fakkel als symbool van de Vrijzinnigheid’, wat deelnemers vrij konden invullen.

Praktische info programma

Vrijdag 25 oktober – 19 uur: Optredens van coverbands C-Life & The Cave

Inkom: 10 euro
Deuren open om 19 uur