mrt 04

Laureaten poëziewedstrijd Willemsfonds Kortrijk gekend

De 14-jarige Andrea Nicole Bonato uit Poperinge en de 15-jarige Helena Grace Daiga uit Zwevegem zijn de laureaten van de jaarlijkse poëziewedstrijd van het Willemsfonds Kortrijk voor jongeren in regio Zuid West-Vlaanderen. De 6e editie van de wedstrijd, met als thema ‘licht’, was goed voor een recordaantal inzendingen.

Het Willemsfonds Kortrijk organiseerde in het najaar van 2019 een poëziewedstrijd met als thema ‘licht’. De wedstrijd stond open voor jongeren van de 1e en 2e graad secundair onderwijs in de regio Zuid West-Vlaanderen. De 6e editie van deze wedstrijd was goed voor een record van meer dan 300 inzendingen. De prijsuitreiking vond plaats op donderdag 30 januari in Athena Pottelberg. Er waren geldprijzen tot bijna 1000 euro in de wacht te slepen, aangevuld met boeken en boekenbonnen.

De jury koos zowel een winnend gedicht onder de leeftijdscategorie 1e graad SO als onder de categorie 2e graad SO. In de 1e categorie won de 14-jarige Andrea Nicole Bonato uit Poperinge met een eenvoudig doch inhoudelijk sterk en hedendaags gedicht. In de 2e categorie won de 15-jarige Helena Grace Daiga uit Zwevegem met een gedicht getiteld ‘Familie’ waarbij de motivatie van de jury was: “Een warm gedicht waar het belang van de familie voorkomt, heel beeldend geschreven, een lichtpunt in woelige tijden.”

De jury die zich over de inzendingen boog bestond uit Jonas Bruyneel (gewezen letterzetter/stadsdichter), Katelijne Verbeeck (medewerkster Willemsfonds Gent) en Moniek Gheysens (gemeenteraadslid Kortrijk en actief cultuurliefhebber).

Vincent Lagae, voorzitter Willemsfonds Kortrijk: “Het groot aantal inzendingen voor deze poëziewedstrijd toont ons dat cultuur en taal blijkbaar nog leeft bij jongeren. Proficiat aan de laureaten en dank aan alle deelnemers voor hun positieve inzet en het geleverde werk. Door het grote succes breiden we deze poëziewedstrijd bij de volgende editie hoogstwaarschijnlijk nog uit.”

Partners in dit project: campus Pottelberg - Athena school Kortrijk, directeur Franky Vinck, Boekenhuis Theoria Kortrijk, Stad Kortrijk, Fonds voor Letteren, Provincie West Vlaanderen en deMens.nu.”

Op de prijsuitreiking waren aanwezig:

-Vincent Lagae, voorzitter Willemsfonds Kortrijk
-Bestuur Willemsfonds Kortrijk
-Schepen van Cultuur stad Kortrijk Axel Ronse
-Directeurs Athena Campus Pottelberg Francky Vinck, Silvie Cagnie
-Directeur Roeselare MSKA: Dhr Casteleyn, Diter Den Baes
-Coördinerend directeur Dhr Jan Buyl
-Jury: Moniek Gheysens, Jonas Bruyneel en Katelijne Verbeeck

Over deze wedstrijd en het Willemsfonds:

 Vincent Lagae, voorzitter Willemsfonds Kortrijk

 Lieve De Cuyper, communicatieverantwoordelijke Vrijzinnige Gemeenschap West-Vlaanderen
 www.vrijzinnigwestvlaanderen.be

Over het Willemsfonds:

www.willemsfonds.be
Het Willemsfonds, cultuur buiten de lijntjes
Het Willemsfonds, opgericht anno1851 door Jan Frans Willems, is de oudste socio-culturele vrijwilligersvereniging van het land. Fundamenteel is de bevordering van de Nederlandse taal met een liberale - vrijzinnige - vrijdenkende invalshoek en genieten van cultuur in de ruimste zin van het woord. Jaarlijks organiseren de meer dan 500 vrijwilligers zo’n 1.500 culturele activiteiten. Van museumbezoeken tot schrijfwedstrijden, van culturele reizen naar de Elzas en New York tot debatavonden en boekvoorstellingen, samen naar de opera of een jazzconcert of een bezoek achter de schermen van Opera Ballet Vlaanderen, van fotografiewedstrijden en culturele fietstochten tot lezingen over euthanasie en Adolphe Sax.