header background image
 


Debatwedstrijd

SCHOOLJAAR 2018-2019



Behoor jij tot het beste debat-duo van Vlaanderen?
Test en train je kritisch inzicht en debatskills met andere jongeren, via actuele en uitdagende stellingen!

? Say what?
Een debatcompetitie waarin duo’s elkaar op de rooster leggen rond brandend actuele thema’s.

? Voor wie?
Voor iedereen uit de 3de graad secundair onderwijs ASO, BSO, KSO en TSO. De winnaars uit elke voorronde stoten door naar de nationale finale in het Vlaams Parlement!

? Waarom?
Omdat de mening van jongeren telt! Om je kritische blik te verscherpen. Omdat er twee kanten zijn aan elk verhaal. Omdat je unieke skills opdoet. Om jezelf te verdiepen in actuele thema’s. Omdat samenwerken een band schept.
En… omdat er keimooie prijzen te winnen vallen!

? Waarover?
Dit jaar debatteren we over zeer uiteenlopende stellingen. Check snel onze website voor de stellingen, het reglement, handige bronnen en heel wat onmisbare tips & tricks voor een goed debat!

ℹ️ Alle info en het programma (nog onder voorbehoud) zijn te vinden op www.debatwedstrijd.be
Inschrijven voor de West-Vlaamse voorrondes: www.debatwedstrijd.be/oostende & www.debatwedstrijd.be/kortrijk


SCHOOLJAAR 2017-2018

Ook dit jaar sloegen Hujo, Digimores, de huizenvandeMens en deMens.nu opnieuw de handen in elkaar voor een nieuwe editie van de Digimores Debatwedstrijd. Deze wedstrijd zoekt naar de meeste kritische geesten van de 3de graad secundair onderwijs, met een finale op 17 maart in het Vlaams Parlement. Op 21 februari was er een West-Vlaamse voorronde te Kortrijk waarbij 10 West-Vlaamse duo’s om een finaleplaats streden. De deelnemende duo’s kwamen van het Atheneum Pottelberg Kortrijk, MSKA Roeselare, Jan Fevijn Brugge, Sint-Lodewijkscollege Brugge en het GO! atheneum Avelgem. De winnaars te Kortrijk waren Yorre en Jonas van GO! atheneum Avelgem.

Er was eveneens de prijs voor de beste quote en die werd gewonnen door Tiemen Devolder van Jan Fevijn Brugge, die samen met Demetrio Paz y Rodriguez een debatduo vormde. Wij vroegen de jongens hoe ze hun deelname aan de debatwedstrijd ervaren hebben:

Demetrio:

Toen onze leerkracht NCZ Ilse Leyn aan Tiemen vroeg om deel te nemen met een andere persoon aan de debatwedstrijd dacht ik bij mezelf “wat als ik en Tiemen nu zouden deelnemen als een team?”. Dus sneller gezegd dan gedacht zei ik dat ik zou deelnemen met Tiemen. Nog voor Tiemen zijn mening kon geven waren we ingeschreven voor de debatwedstrijd. Met amper of geen voorkennis in het debatteren stonden we voor een zo goed als onmogelijk avontuur. De dag ervoor zochten we nog allerlei info op over de thema’s. Daar stonden we dan vol zelfvertrouwen. Na de eerste ronde dachten we dat we dit misschien nog konden halen. De argumentatie was goed, stress onder controle en de concurrentie leek ook niet zo goed voorbereid te zijn.

Eenmaal door naar de halve finale zagen we pas echt een groot niveauverschil. De tegenstanders die we dan hadden waren veel beter voorbereid en hadden kennis van debatteren, een onbegonnen zaak dus. Na toch wat weerwerk te kunnen bieden wisten we na het einde van de ronde waar we stonden. Niet slecht gedaan, maar toch was de concurrentie vele malen beter. Na de wedstrijd beloofden we onze leerkracht volgend jaar opnieuw deel te nemen maar dan toch beter voorbereid en hopelijk met een paar teams extra van onze school.

Tiemen:

Beste quote: “Met je handen in je zakken kun je de ladder van succes niet omhoog klimmen.”

Toen Demetrio enthousiast tegen de leerkracht zei dat wij een team zouden vormen, zonder dat ik hier iets over te zeggen had, dacht ik: ‘oei!’, in welk avontuur sleept hij mij voor de zoveelste keer mee. Het enthousiasme bij mij moest nog wat groeien terwijl Demetrio al vol van enthousiasme was. Hij kreeg ons zo ver om als team verder te gaan. De avond voor de debatwedstrijd hebben we tot laat gewerkt aan het voorbereiden van de stellingen, onvoorbereid debatteren was namelijk geen optie.

De dag zelf zagen we onszelf debat na debat verbeteren, we kwamen los en de stress viel weg.

Als ik nu terugkijk op de dag, ben ik blij dat we hebben deelgenomen, voor mij was het namelijk een goede oefening als leerling economie. Demetrio en ik hebben voor onszelf al besloten om volgend jaar terug aanwezig te zijn en hopelijk met meer dan één team om de school te kunnen vertegenwoordigen.

Ook aan leerkracht NCZ Ilse Leyn vroegen we hoe zij als begeleidende leerkracht de deelname ervaren heeft:

Ilse:

Op woensdag 21 februari namen we met Atheneum Jan Fevijn voor het eerst deel aan de debatwedstrijd. Tiemen en Demetrio gingen een beetje tot hun eigen verbazing de uitdaging aan om met andere duo’s in debat te gaan.

We hebben enkel een vaag idee van wat ons daar te wachten staat en trekken met een klein hartje richting Kortrijk. Daar worden we aan het station afgehaald door de enthousiaste Tom, een medewerker van Hujo.

Een gezonde portie zenuwen maakt zich intussen van ons meester en Tiemen en Demetrio beoordelen de situatie: ‘Wie zijn onze tegenstanders?’ ‘Hoe sterk zijn zij?’ ‘Hoe zal alles verlopen?’ en vooral  ‘Welke stellingen staan ons te wachten?’.

Gelukkig krijgt ons duo tijdens de eerste ronde de kans om het debat van twee van hun opponenten van dichtbij mee te maken. Heel nieuwsgierig nemen ze vervolgens alles op en evalueren ze opnieuw de situatie: welke troeven hebben de anderen en hoe doen wij dit minstens even goed?

Wanneer ze zelf voor de jury plaatsnemen zie ik een team dat zienderogen groeit. Ze leren ongelooflijk snel bij en tijdens hun debat in de tweede ronde overtreffen ze zichzelf ruimschoots. Dit besef zorgt voor een onbeschrijfelijk gevoel en maakt van hen voor mij sowieso al winnaars.

Meer info via www.debatwedstrijd.be 


Links: Tiemen Devolder -- rechts: Demetrio Paz y Rodriguez 



foto's @ Carolina Droogendijk


terug naar het overzicht