Agenda

Datum: Zaterdag 22 Oktober 2016
Uur: 10:00
Organisator:
Plaats: Brugge
- 8000 Brugge

Info & Routebeschrijving :



Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van zijn overlijden brengt het MSK een hommage aan Emile Verhaeren (1855-1916), één van de hoofdrolspelers in het Belgische culturele landschap rond de eeuwwisseling. We nodigen je uit om de kunstwereld van de 19de en 20ste eeuw te herontdekken door de ogen van de schrijver die het vanop de eerste rij meemaakte. Emile Verhaeren was een dichter en kunstcriticus die tijdens zijn leven een internationale faam kende. Tussen 1880 en 1916 volgde hij nauwgezet de ontwikkeling van de Belgische avant-garde-kunst. Hij verdedigde het naturalisme en de sociale kunst, het impressionisme en het neo-impressionisme, het symbolisme. Bovenal was hij een verdediger van de moderniteit die hij in de kunst van zijn tijd terugvond. In zijn poëzie en geschriften bundelt Verhaeren zijn gevoelens, passies en artistieke strijdpunten. Meer dan 100 jaar later laten ze ons toe het werk van nationale en internationale kunstenaars te herontdekken door de ogen van een eigenzinnig kenner. De tentoonstelling brengt de historische en artistieke context tot leven waarin het oeuvre van de dichter-criticus tot stand kwam. Vertrokken wordt van de rijke collectie schilderijen, beeldhouwwerken en werken op papier in het MSK. Publiekslievelingen zoals ‘De Lezing van Emile Verhaeren’ door Théo Van Rysselberghe of ‘Kinderen aan het ochtendtoilet’ van James Ensor gaan in dialoog met topstukken die de reserves weinig verlaten. Tegelijk haalde het MSK ook een grote reeks kunstwerken uit internationale publieke en private verzamelingen naar Gent, met klinkende namen als Auguste Rodin, Paul Signac, Maximilien Luce of Odilon Redon. Ook kunstenaars als Léon Frédéric, Eugène Laermans en Constantin Meunier, Jan Toorop en Guillaume Vogels, Henry Van de Velde, Fernand Khnopff en George Minne mochten uiteraard niet ontbreken. Tussen de middag genieten we van een lichte maaltijd in het Groot Vleeshuis, huis van vertrouwen voor de Gustjes. En dan richting Caermersklooster voor de tentoonstelling ‘‘Voor God en Geld - Gouden tijd van de Zuidelijke Nederlanden’. De wereld van vandaag is het product van de late middeleeuwen. In wat nu ‘Vlaanderen’ heet, verschijnt een nieuwe mens op het toneel. Een praktische mens, een ondernemende mens. Een kritische mens, die niet langer genoegen neemt met wat kerk en adel hem voorspiegelen. Die ondernemende mens wil zelf zien en zelf bepalen waarin hij gelooft. Hij ontdekt een wereld, creëert, produceert en innoveert. En zo wordt hij rijk. Waar geld is, gluurt zonde om de hoek. Hebzucht, gulzigheid, lust en luiheid: stuk voor stuk staan ze tussen de ondernemende mens en zijn plekje in de hemel. Maar in een wereld waar alles te koop is, kun je ook in het hiernamaals investeren. De ondernemende mens wisselt goud voor aflaten en relieken, vereert beelden en komt ten val. Toch is de Tachtigjarige Oorlog niets anders dan een tijdelijk obstakel. Want de geest van de ondernemende mens leeft triomfantelijk voort, helemaal tot op vandaag. Het Gentse Caermersklooster toont met de tentoonstelling ‘Voor God en Geld - Gouden tijd van de Zuidelijke Nederlanden’, topstukken en onbekende pareltjes die de bezoeker op sleeptouw nemen doorheen de fascinerende late middeleeuwen. In een sensationeel decor maken ze het verleden zo weer springlevend. Ondernemers zijn zotten. Tenminste, dat vond men blijkbaar in de zestiende eeuw, toen ‘De narrenhandel’ het schildersatelier van de familie Verbeeck verliet. Scheepsladingen krioelende narretjes worden er gretig verhandeld. Maar op hun weg besmetten de kleine dwazen iedereen met hun waanzin. Links aanbidden pelgrims een narrenkoppel, achteraan wordt er wild gedanst, en een jonge vrouw werpt zich onstuimig op een man. Uiterst rechts grijpt zelfs een verdwaasde non met het nodige enthousiasme naar de ‘dolk’ van haar minnaar. Daar hoeft geen toelichting bij. Voor de zestiende-eeuwers staan de narren op dit schilderij symbool voor alles waartegen de wijze mens zich moet verzetten. Enkel zotten geven zich over aan hun driften en passies. Wie echter een plekje wil in de hemel, hoort matig en beheerst te zijn. Het tafereel toont dus hoe het niet moet: een omgekeerde wereld. Maar boontje komt om zijn loontje: rechts staat de herberg in brand. Wie zich zomaar overlevert aan al wat leuk is in het leven, eindigt onverbiddelijk in de hel. Maar toch is de ondernemende mens gebaat bij een flinke dosis zotheid. Zowel in de zestiende eeuw als vandaag is ondernemen immers een kwestie van buikgevoel volgen, koppig doorzetten en denken buiten de lijntjes. De ware nar laat zich niet temmen: hij doet vrolijk zijn zin, werkt hard, en zegt al lachend zijn gedacht. Aan het einde van de rit ligt hij niet wakker van hemel of hel. De tentoonstelling wordt in de pers (en op facebook) zowel positief als negatief beoordeeld. Vooral de historische context en de visie op de maatschappelijke evolutie worden wel eens op de korrel genomen. Tijd dus om als kritische VF-ers ons eigen oordeel te vormen. We sluiten deze dag af met een gezamenlijk etentje in Argenvino. We spreken af om 10.00u aan het MSK in Gent Maximaal aantal deelnemers: 20 Deelnameprijs: 25 euro (leden) / 28 euro (niet-leden) Inschrijven enkel via email (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) en dit voor 5 oktober 2016




terug naar kalender