Agenda

Datum: Zaterdag 19 November 2016
Uur:
Organisator:
Plaats: Brugge
- 8000 Brugge

Info & Routebeschrijving :



VF Brugge trekt naar de westkust… Op het programma staan een bezoek aan het vernieuwde Paul Delvaux Museum in Sint-Idesbald, een middagmaal in Estaminet De Peerdevisscher in Oostduinkerke en een bezoek aan Navigo, het voormalige visserijmuseum, eveneens in Oostduinkerke. Het Paul Delvaux Museum, weggedoken in een rustig laantje niet ver van de zee, is één van de stemmigste kunstplekken in België. Het museum was een initiatief van de schilder zelf. In 1945 kwam Delvaux in Sint-Idesbald op vakantie en logeerde er in het vissershuisje van zijn vriend George Grard, de bekende beeldhouwer. Hij kwam voor acht dagen, maar bleef er twee maanden. Hij trof er een hele kolonie artiesten aan met wie het goed discussiëren was. In 1982 kocht de Stichting Paul Delvaux ‘Het Vlierhof’, de visserswoning die zich leende tot uitbreiding. Vandaag beschikt het museum over 1000 m² tentoonstellingsruimte voor de grootste Delvauxcollectie ter wereld. Het volledige bezit (68 schilderijen, 3000 tekeningen en aquarellen, 38 schetsboeken en vrijwel alle prenten) kan niet worden getoond, maar er zijn wisselende selecties die een beeld geven van de evolutie en de belangrijkste thema’s van Delvaux. De recente innovatie en de nieuwe inrichting brachten een grote verbetering voor de presentatie van de werken en zo kun je nu ten volle genieten van de unieke poëtische sfeer die zijn schilderijen kenmerkt. Ook buiten- landse kunstliefhebbers, tot uit Japan toe, hebben nu zeker de weg naar dit afgelegen museum gevonden. Paul Delvaux (1897 - 1994) geldt als één van de belangrijkste Belgische kunstenaars van de 20ste eeuw. Zowel persoonlijke herinneringen als verwijzingen naar de antieke en de moderne kunst zijn in zijn werken aanwezig. Delvaux was een eenzelvige dromer, die zijn schilderijen voor zichzelf liet spreken. Over de interpretatie van zijn werk werden boeken volgeschreven. In het museum kun je zijn parcours uitstekend volgen. De hoekige figuren van de Vlaamse expressionisten, de verlaten steden van De Chirico, de antieke tempels en sculpturen die de kunstenaar zag tijdens de reis door Italië: ze kregen allemaal een echo in zijn werk. Ook de verbeeldingswereld van de surrealisten, en vooral hun procedé om uiteenlopende dingen in bevreemdende combinaties bij elkaar te brengen, vond weerklank in zijn oeuvre. Het best overleven de taferelen met treinen en stations die teruggaan op jeugdherinneringen. Delvaux wist een moderne en universeel herkenbare locatie op te laden met een heel persoonlijke poëzie. Tussen de middag gaan we de inwendige mens versterken in Estaminet De Peerdevisscher in Oostduinkerke. We hebben er afspraak (moest lang vooraf vastgelegd worden wegens enorm succes van deze bistro…) om 12.45u. Om 15.00 wacht een gids ons op in Navigo, het gerestylede Nationaal Visserijmuseum. Wij bezochten het net voor de renovatie en zelfs ‘in oude versie’ bleek het een boeiende aanrader. Intussen zorgen interactieve en audiovisuele presentatietechnieken ervoor dat de bezoeker zich persoonlijk aangesproken voelt. Je wordt ondergedompeld in de nostalgische maar niet altijd riante wereld van een Vlaamse vissersfamilie en je maakt de heroïsche strijd van de IJslandvaarders mee. Met aandacht voor geschiedenis, heden en toekomst van de visserij in de Noordzee maakt het museum de unieke banden duidelijk die bestaan tussen mens en zee. Het centraal opgestelde kustvissersvaartuig ‘Martha’ figureert als topstuk voor verschillende verhaallijnen. Neem je tijd om ‘Martha’, een historische scheepswerf en de indrukwekkende scheepsmodellen te bewonderen. De sfeervolle Noordzee-aquaria en het voelaquarium nodigen stellig uit om hun bewoners te ontdekken en te strelen. En welk extraatje kunnen we nog meepakken? Er loopt een schitterende fototento met werk van Stephan Vanfleteren met als titel ‘Engelen van de zee’. Deze tento sluit overigens de dag na ons bezoek, dus ja, net op tijd - dit zijn de voordelen van ‘agendavastheid’. Voor de ‘Engelen van de zee’ maakte Vanfleteren gevoelige portretten van de leerlingen van het Koninklijk Werk IBIS, de Bredense school die kwetsbare jongeren van 6 tot 16 niet alleen onderwijs, maar ook structuur en menselijke warmte biedt. We laten de fotograaf zelf aan het woord: ‘De 102 leerlingen trokken één voor één hun gala- of zondagsuniform aan en keken in de lens. Ik had het me natuurlijk makkelijk kunnen maken en de meest fotogenieke jongens uit de klassen kunnen pikken, maar dat wou ik niet. Ik vond het belangrijk dat geen enkele van die kinderen, die al heel vaak een moeilijke start in het leven gekend hadden, zich uitgesloten zou voelen. De kinderen waren echt voorbeeldig. Volgzaam, beleefd, geduldig… Een gevolg van de duidelijke regels in de school. Discipline is er heel belangrijk. De kinderen zijn het bovendien gewend om lang stil te staan, als ze bijvoorbeeld een erehaag moeten vormen. Een groot verschil met andere kinderen die het na vijf minuten al beu zijn. Een portret maak je samen. Een portret, dat is mijn blik op de persoon die poseert, maar ook zijn blik op mij als fotograaf. Het was trouwens niet de bedoeling dat de jongens stakestijf zouden staan. Er is ook heel wat afgelachen. Sommigen kregen zelfs de slappe lach wat voor mij als fotograaf een echt cadeau was. Omdat die lach écht is.’ Praktische afspraken:  We spreken af aan de ingang van het Paul Delvaux Museum, Paul Delvauxlaan 42 - Sint-Idesbald  Afspraak om 10.30u STIPT  Formule carpooling zelf te regelen  Inschrijven verplicht via de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en dit voor 1 november 2016  Deelnameprijs: 22 euro (leden) / 25 euro (niet-leden)  Voor de lunch spreken we om 12.45u af in Estaminet De Peerdevisscher gevestigd op het terrein van Navigo, Pastoor Schmitzstraat 5 - 8670 Oostduinkerke. Parkeren kan in de Vrijheidstraat.  Lunch: slibtongetjes met frietjes en een slaatje (21.50€). Wie een vleesgerecht wenst, gelieve dit bij inschrijving te melden.




terug naar kalender